گسترش رابطه نفت و دانشگاهها با محوریت کاهش شدت انرژی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: صنعت نفت به دلیل ویژگیهایی که دارد توسعه مناسباتش با دانشگاهها و مراکز علمی بااهمیت است و در این میان مقوله «کاهش شدت انرژی» می‌تواند محور توسعه در این بخش قرار گیرد.

سید محمد بیاتیان در گفتگو با خبرنگار شانا در خصوص اهمیت توسعه ارتباط صنعت نفت با دانشگاهها به‌منظور ارتقا و بومی‌سازی فناوریها، اظهار کرد: هم‌اکنون سیاستهای اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید دولت است در بخشهای ناظر بر بومی کردن فناوری و گسترش علم است؛ بنابراین ارتباط صنعت با دانشگاه در این چارچوب نیز راهگشاست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم افزود: صنعت نفت به دلیل گستردگی و فراوانی فناوریهای موردنیاز در خصوص ارتباط با دانشگاه از جایگاهی بااهمیت برخوردار است. ازاین‌رو، دستیابی به فناوریهای موردنیاز برای این صنعت راهبردی ارزیابی می‌شود.

این نماینده مجلس نهم گفت: یکی از مقوله‌های مهم که می‌تواند در خصوص رابطه نفت و دانشگاه موردتوجه قرار گیرد مقوله «شدت انرژی» در کشور است چون در این زمینه قوانین مکفی هستند بنابراین باید به سمت کندکردن این روند (شدت انرژی) در بحث اجرا حرکت کرد.

وی افزود: هدرروی انرژی در کشور بالاست، از محل صرفه‌جویی در این محل عواید خوبی برای کشور ایجاد می‌شود؛ افزون بر این با استفاده بهینه از انرژی، منابع به سمت مولد شدن هدایت می‌شوند.

بیاتیان گفت: ضروری است که منابع انرژی به فرایندهای مولد بدل شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن، برنامه‌ریزی وزارت نفت را برای ساخت 10 گروه از کالا و تجهیزات موردنیاز این صنعت مؤثر برای ارتقای رابطه میان نفت و مراکز دانش‌بنیان دانست.

سال گذشته وزارت نفت مطالعه بر روی چند مخزن نفتی را به دانشگاههای داخلی سپرد و بعدازآن برنامه‌ریزی برای ساخت 10 گروه کالا و تجهیزات موردنیاز خود را تدوین کرد.

کد خبر 243931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =