افزایش لغو برنامه های بارگیری نفت خام در پایانه جیهان ترکیه

شمار لغو نوبتهای بارگیری محموله های نفت خام در پایانه جیهان ترکیه به دلیل رشد فروش مستقل نفت کردستان عراق و خالی شدن مخازن ذخیره سازی نفت این پایانه، افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، شرکتهای نفتی بی پی انگلیس و انی ایتالیا به تازگی بسیاری از برنامه های بارگیری نفت خام خود از پایانه جیهان ترکیه را به دلیل نبود نفت کافی در مخازن ذخیره سازی متعلق به سازمان دولتی بازار یابی نفت خام عراق (سومو) در این پایانه پس از رشد فروش مستقل نفت منطقه کردنشین، لغو کرده اند.

داده های منابع کشتیرانی نشان می دهد که تازه ترین برنامه های بارگیری لغو شده مربوط به نفتکش سینوسترام شرکت انی، اوکلاهاما سوکار،  بالتیک گلکسی چاینا اویل، نفتکش باکو ساراس، افرا لائورل شرکت اسپانانیایی رپسول و اس کی اس ساتیلا بی پی بوده است.

بر اساس برنامه، قرار بوده است این نفتکشها در مجموع چهار میلیون بشکه نفت خام کرکوک را برای پایان ماه ژوئن بارگیری کنند.

با لغو تازه ترین برنامه بارگیری نفت خام در پایانه جیهان، شمار نوبتهای بارگیری لغو شده به 12 برنامه رسید.

کردستان عراق از اواسط ماه ژوئن فروش مستقل نفت خام خود را افز ایش داده، در حالی که از حجم محموله های توافق شده برای ارسال به سومو کاسته است.

اقلیم کردستان عراق مدعی است که بغداد سهم 17 درصدی این منطقه را از بودجه دولت فدرال به طور کامل نمی پردازد، از این رو اربیل به فروش مستقل نفت خام روی آورده است.

داده های کشتیرانی و معامله گران نشان می دهد که کردستان عراق از اواسط ژوئن تاکنون به طور مستقل حداقل 12 میلیون بشکه نفت خام فروخته، در حالی که این منطقه در اوایل ماه ژوئن پنج میلیون بشکه به سومو تحویل داده است.

کردستان عراق اعلام کرد که اربیل همچنان به توافق نفتی ماه دسامبر با بغداد متعهد است، بر این اساس قرار بود که منطقه کردنشین روزانه 550 هزار بشکه نفت خام در ازای دریافت سهم 17 درصدی خود از بودجه دولت فدرال تحویل سومو دهد.

اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: بغداد به تعهد خود برای پرداخت کامل سهم این منطقه از بودجه دولت فدرال عمل نکرده و این شرایط اربیل را برای رفع نیازهای مالی خود از جمله مقابله با خطر حمله های گروه تروریستی داعش و اسکان آوراگان عراقی و سوری با مشکل روبرو کرده است.

کد خبر 243937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =