فصل جدید روابط اقتصادی ایران و آلمان فرا رسیده است

معاون صدراعظم آلمان در پایان مذاکرات خود با وزیر نفت با اشاره به اینکه فصل جدید روابط اقتصادی ایران و آلمان فرا رسیده است گفت: برخی بر این باورند که آثار توافق هسته ای ملموس نخواهد شد، اما می خواهیم ثابت کنیم که این توافق و در پی آن آغاز همکاریهای اقتصادی آثار مثبتی بر زندگی و رفاه مردم خواهد داشت و کسب و کار رونق می یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، صبح امروز (دوشنبه 29 تیرماه) در یک کنفرانس خبری مشترک با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، گفت: امیدواریم آثار توافق جامع هسته ای میان تهران و کشورهای 5+1 در عمل دیده شود.
 
معاون صدر اعظم آلمان با توجه به روابط دیرینه تهران و برلین گفت: می خواهیم ایران و آلمان افزون بر بخشهای اقتصادی در بخشهای فرهنگی، اجتماعی و تربیت نیروی انسانی همکاری کنیم و روابط خوبی داشته باشیم. 

گابریل گفت: هم اکنون 200 هزار ایرانی فعال در آلمان زندگی می کنند که نماینده فرهنگ و سنت ایرانیها در آلمان هستند. 

وی همچنین به سفر فعالان اقتصادی و بازرگانان ایرانی به آلمان اشاره کرد و گفت: این شرایط زمینه را برای بهبود روابط اقتصادی میان دو کشور همچون گذشته فراهم می کند. 

گابریل علاقه دو طرف برای بهبود روابط در بخشهای مختلف اقتصادی و صنعتی را از دلایل احیای فعالیت کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آلمان که از سال 2001 میلادی شکل گرفته بود، برشمرد. 

وزیر اقتصاد و انرژی آلمان عنوان کرد علاقه آلمانیها برای از سرگیری روابط اقتصادی با تهران بسیار است و دو طرف می توانند از طریق این کمیسیون مشترک همکاریهای خود را گسترش دهند. 

گابریل با اشاره به این که روابط مشترک ایران و آلمان باعث خوشحالی است، گفت: شرکتهای آلمانی فناوری را به ایران می آورند و باید از این طریق نیز همکاریها در بخشهای فرهنگی و اجتماعی را نیز گسترش دهیم. 

وی با بیان این که باید میان دو طرف احترام متقابل وجود داشته باشد، تصریح کرد: ما می توانیم با علاقه متقابل اقدامهای مشترکی انجام دهیم. 

معاون صدر اعظم آلمان با بیان اینکه دوره جدیدی در همکاریهای ایران و آلمان از امروز آغاز شده است، افزود: محدودیتها و اتفاقهای گذشته به دلیل مسائل هسته ای بود، چنانچه توافق جامع هسته ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب و تحریمها برداشته شود دیگر مانعی برای توسعه همکاریهای اقتصادی دو طرف وجود نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره این که برنامه های جدی برای همکاریها در بخش صنعت چه زمانی آغاز می شود، گفت: مهمترین تاریخ بعدی بهار آینده خواهد بود که تحریمها لغو و محدودیتهای پیش روی شرکتهای غیر آمریکایی برای فعالیت در ایران برداشته می شود.

گابریل در پایان با بیان این که ما آماده روز برداشته شدن موانع حضور شرکتهای غیر آمریکایی در ایران هستیم، تصریح کرد: باید علایق مشترک را پیدا کنیم و همکاری در بخشهایی را مانند بیمه های اتکایی و انتقال فناوری از سربگیریم.

کد خبر 244303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =