۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
  • کد خبر: 244484
محبیان: باید منتظر اجرای مفاد توافق بود

روزنامه امریکایی "کریستین ساینس مانیتور" با انتشار گزارشی به گمانه‌زنی درباره روند تحولات پساتحریم و روابط ایران و امریکا پرداخته و معتقد است که ایران می‌تواند روابط خود را با امریکا بهبود بخشد اما دشمنی با اسرائیل جزئی جدانشدنی از اهداف و سیاستهای ایران خواهد بود. این روزنامه همچنین در مصاحبه با چند چهره نزدیک به اصولگرایان گفته است که آنان نیز در صورت تغییر موضع آمریکا، از بهبود روابط تهران – واشنگتن استقبال می‌کنند.

به گزارش شانا، این روزنامه آمریکایی درباره احتمال موافقت مقامات کشورمان با همکاری ایران و آمریکا، نظر "امیر محبیان" از چهره‌های رسانه‌ای وابسته به محافظه کاران را جویا شده است. او در این باره گفته است:"این موضوع کمی زمان‌بر است. باید اجرای مفاد توافق را شاهد بود و پس از آن تغییر رفتار شروع خواهد شد. مقام معظم رهبری حاضر نیستند درباره تصمیماتی که از سوی آمریکا و متحدانش گرفته شده و قطعیتی در اجرای آن وجود ندارد تصمیم‌گیری کرده و سریع رویکرد ایران را مشخص کنند. من فکر می‌کنم که مقام معظم رهبری منتظر نتیجه پایدار ناشی از توافق هستند. یک سال پس از توافق هسته‌ای و مشخص شدن نتایج آن شما خواهید دید که تغییر رفتار ایران آغاز خواهد شد."

کریستین ساینس مانیتور در ادامه این گزارش اشاره می‌کند که مردم ایران احساسی آمیخته با عشق و نفرت نسبت به آمریکا دارند و در این باره می‌نویسد:"پارادوکس عشق و نفرت را می‌توان در دهه‌ها خصومت میان ایران و آمریکا و تلاش هر یک برای تضعیف دیگری دید. با این حال، ایرانی‌ها در مقایسه با دیگر مردم خاورمیانه بیشترین دوستداران آمریکا هستند. 

کریستین ساینس مانیتور در ادامه پیش‌بینی می‌کند که توافق هسته‌ای مسیر احتمالی رو به جلو در بهبود روابط ایران وآمریکا خواهد بود. در این باره "غلامعلی حداد عادل" از شخصیتهای کلیدی محافظه کاران در این‌باره می‌گوید:"توافق هسته‌ای آزمونی برای دو طرف ایران و آمریکاست. هر دو طرف می‌توانند وفاداری خود را به تعهداتشان نشان دهند. از نظر منطقی همه چیز امکان‌پذیر است اما در عمل بسیار دشوار به نظر می‌رسد." او اشاره می‌کند که در طول تاریخ معاصر آمریکایی‌ها با کارنامه خود نارضایتی زیادی را در نزد ایرانیان موجب شده‌اند. او در ادامه می‌گوید:"اگر توافق بخواهد مجوزی برای مداخله دوباره آمریکا در امور خاورمیانه باشد بهبود روابط ایران و آمریکا هرگز روی نخواهد داد. اگر توافق هسته‌ای را آغازی برای فروریختن دیوارهای بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا قلمداد کنیم این موضوع امکان‌پذیر است با این حال، این مسئله بستگی به رفتار ایالات متحده دارد."
کد خبر 244484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =