نقش ترکیه در ترانزیت نفت و گاز در حال افزایش است

برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که نقش ترکیه در ترانزیت نفت و گاز خاورمیانه و آسیای میانه روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش روزنامه ترکیه ای صباح، تحلیلهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا (یی آی ای) نشان می دهد نقش ترکیه در انتقال نفت و گاز منطقه خاورمیانه و آسیای میانه به قاره سبز در حال افزایش است.

انتقال نفت و گاز از آسیای میانه به اروپا از کشور ترکیه انجام می شود  و با توجه به گزارش یی آی ای در سال 2013 به طور میانگین روزانه 2 میلیون و 900 هزار بشکه از طریق تنگه های بوسفور و داردانل ترکیه به اروپا انتقال داده شد.

این گزارش می افزاید: ترکیه به عنوان ششمین منطقه بزرگ ترانزیتی در زمینه انتقال نفت خام در جهان به شمار می رود، در سال 2013 حدود 5.1 درصد از مجموع محموله های نفت خام حمل شده در دنیا از طریق تنگه های ترکیه انتقال داده شد.

محموله های نفت خام تولید شده در میدانهای کرکوک و اربیل در شمال عراق که با خط لوله و کامیونهای مخصوص حمل نفت به پایانه جیهان انتقال داده می شود از این پایانه نفتی ترکیه وارد بازار جهانی می شوند، در ماه مه روزانه حدود 550 هزار بشکه نفت خام از بندر جیهان به بازارهای جهانی انتقال داده شد.

نفت خام آذربایجان از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (بی تی سی) که ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام را دارد از طریق پایانه جیهان ترکیه، که در منطقه خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه اهمیت فروانی دارد، روانه بازارهای جهانی می شود.

بر اساس این گزارش، ترکیه آمادگی خود را به برای تبدیل شدن به به یک مرکز عمده انتقال گاز اعلام کرده است، به طور میانگین سالانه حدود 10 میلیارد لیتر متر مکعب گاز از خط لوله تبریز – آنکارا و همچنین 6 میلیراد و 600 میلیون مترمکعب گاز از آذربایجان با خط لوله قفقاز جنوبی (باکو-تفلیس-ارزرم) وارد می کند.

ترکیه همچنین سالانه به ترتیب 14 و 16 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی با خطوط لوله بلو استریم و وست لاین از روسیه وارد می کند.

بنابر این گزارش، در صورت تکمیل ساخت خط لوله گازی ترنس آناتولین (تی ان ای پی) در سال 2018، آذربایجان می تواند 16 میلیارد مترمکعب گاز را به ترکیه و از آن جا به اروپا ترانزیت کند؛ انتظار می رود ظرفیت انتقال گاز با این خط لوله به ترتیب در سال 2023 به 23 میلیارد مترمکعب و در سال 2026 به 31 میلیارد مترمکعب افزایش دهد.

پروژه گازی ترکیش استریم که قرار است گاز روسیه را  از طریق مرز ترکیه وی یونان به اروپا انتقال دهد، انتظار می رود این خط لوله سالانه به طور میانگین 63 میلیارد مترمکعب گاز روسیه را به بازار داخلی ترکیه و مصرف کنندگان در اروپا ارسال کند.

کد خبر 244632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =