تلاش حدود 4 هزار نفر ساعت برای کاهش شدت انرژی

مدیر برنامه ریزی و سیستمها در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از ثبت 3801 نفرساعت برای تکمیل زیرساختهای طرح افزایش کارایی موتورخانه ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، ساسان کاظمی نژاد در همایش استماع نظریات و پیشنهادهای طرح افزایش کارایی موتورخانه ها با اشاره به این که این طرح از طرحهای تصویب شده بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه سال 93 است، گفت: طرحهای بند «ق» با حضور متقاضیان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و عمومی با توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی و زمانبندی اجرا و بازپرداخت با تصویب شورای اقتصاد انجام می شوند.

وی اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل، روش سرمایه گذاری مانند بیع‌متقابل، ساخت، بهره‌برداری و تحویل(BOT) و...، سرمایه گذاری در طرحهای بهینه‌سازی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف انرژی در بخشهای مختلف، تعهد بازپرداخت اصل سرمایه گذاری به عهده دولت از محل فروش منابع  صرفه جویی شده و مبلغ کل سرمایه گذاری 100 میلیارد دلار را از دیگر اصول بند ق تبصره 2 قانون بودجه 93 دانست.

مدیر برنامه ریزی و سیستمهای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که طرح افزایش کارایی موتورخانه های موجود در کشور پارسال در شورای اقتصاد به تصویب رسید، تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح در 500 هزار موتورخانه مسکونی و 100 هزار موتورخانه اداری-تجاری همراه با نصب کنتورهای هوشمند گاز، کاهش مصرف متوسط روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز طبیعی است.

کاظمی نژاد افزود: با اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه ها در طول عمر مفید آن سالانه صرفه جویی حدود 2.5 میلیارد مترمکعب گاز و کاهش انتشار 4.8 میلیون تن گازهای گلخانه ای انجام می شود.

وی با بیان این که کل درآمد دولت از محل اجرای این طرح در 14 سال پس از اجرای آن 6 میلیارد و 30 میلیون دلار است، یادآور شد: کل پرداخت به سرمایه گذار این طرح 2 میلیارد دلار است.

مدیر برنامه ریزی و سیستمهای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، نظام حقوقی، مالی، M&V(اندازه گیری و صحه گذاری) و سامانه هوشمند را از زیرساختهای مورد نیاز طرحهای بند «ق»  دانست.

کاظمی نژاد گفت: بیش از 300 تراکنش در فرآیندهای زیر سامانه موتورخانه، برگزاری 32 جلسه فرآیندی، 26 جلسه حقوقی، 8 جلسه اندازه گیری و صحه گذاری، 4 جلسه مالی از اقدامات انجام شده برای اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه هاست.

کد خبر 244637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =