حجم ذخیره گاز مخزن سراجه به مرز 890 میلیون مترمکعب رسید

حجم ذخیره گاز مخزن سراجه با تزریق 641 میلیون مترمکعب گاز در این مخزن به مرز 890 میلیون مترمکعب رسید.

مدیر منطقه سه عملیات انتقال گاز در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: هم اکنون با تزریق روزانه 7.8 میلیون مترمکعب به مخزن ذخیره سازی سراجه، حجم ذخیره گاز به 890 میلیون مترمکعب رسیده است.

هوشنگ مهردادفر با بیان این که ذخیره سازی ١,٣ میلیارد مترمکعب گاز در مخزن سراجه قم از جمله برنامه های امسال این منطقه است، افزود: از ٢١ آبانماه پارسال تا ٢٨ فروردین ماه امسال نزدیک به یک میلیارد و ٢١ میلیون مترمکعب گاز از این مخزن برداشت شده است و بر اساس برنامه تعریف شده، امسال نیز بیش از ١,٣ میلیارد مترمکعب گاز در این مخزن ذخیره می شود.

مدیر منطقه سه عملیات انتقال گاز در ادامه به اجرای تعمیرات اساسی در این تاسیسات اشاره کرد و گفت: تعمیرات اساسی و بازرسی فنی از تاسیسات و مخازن در بخشهای 1 و 2 مطابق برنامه زمانبندی از ابتدای اردیبهشت ماه توسط پرسنل متخصص این منطقه آغاز شده و تاکنون در بخش نخست، 84 درصد و در بخش دو نیز 65 درصد پیشرفت داشته است.

مهردادفر با بیان این که پیش بینی می شود این پروژه بر اساس برنامه زمانبندی تا اواخر مردادماه پایان یابد، اعلام کرد: در این فرآیند سیستم HOT OIL، مبدل حرارتی E100، کلیه سیستمهای F&G، سیستمهای مربوط به Trauck loading، سیستمهای meg package، برج تثبیت و فوم پکیج مورد بازرسی و تعمیرات قرار گرفته اند.

به گفته وی، علاوه بر فعالیتهای نگهداری و تعمیرات، برخی از فعالیتهای اجرایی برای رفع تنگناهای فرآیندی و مشکلات عملیاتی نیز در مجتمع ذخیره سازی و پالایش سراجه در حال انجام است.

وی ادامه داد: عایق کاری سرد لوله های مسیر سرد و جدا کننده های سه فازی Heat Tracing، تغییر نقاط Leg های تجهیزات ابزار دقیقی میعانات و آب و MEG جدا کننده های سه فازی و ساخت و نصب سیستم تزریق ضد خوردگی و آنتی واکس در ورودی پالایشگاه از جمله این فعالیتها است.

مهردادفر تاکید کرد: تمام فعالیتهای اجرایی در جهت بهبود سیستم پالایش برنامه ریزی و در حال اجراست.

به گزارش شانا، مخزن سراجه قم با قابلیت ذخیره سازی یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون مترمکعب گاز در فاز نخست و سه میلیارد و ٣٠٠ مترمکعب گاز در فاز دوم، در ٤٠ کیلومتری جنوب شرقی شهر قم و ١٤٠ کیلومتری تهران قرار دارد.

بر همین اساس، این مخزن به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، نزدیکی آن به استان تهران (نقطه حداکثر مصرف)، همچنین مجاورت با خط لوله سراسری گاز، به عنوان گزینه ای مناسب برای تولید و ذخیره سازی گاز مطرح است.

 

کد خبر 244692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =