۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
  • کد خبر: 244709
آسیایی ها تشنه نفت ایران

بسیاری از شرکتهای نفتی آسیایی که نفت مورد نیاز خودرا از دورترین نقاط جهان خریداری می کنند به دنبال آن هستند که از ورودنفت ایران به بازارهای جهانی استقبال کنند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، پالایشگران آسیایی خود را آماده کرده اند تا هر چه سریعتر سهمی از نفت خام تولیدی ایران را در دوران پس از تحریمهای غربی به دست آورند. 

گفته می شود کشورهای آسیایی نیمی از رشد تقاضا برای نفت خام را به خود اختصاص خواهند داد. 

وزیر نفت ایران گفته است که مشتریان آسیایی، سهم مهمی را از بازار در دست خواهند گرفت. 

پالایشگرانی چون هندوستان پترولیوم در هند و پتروشیمی فورموسا در تایوان نسبت به خرید نفت از ایران علاقه نشان داده اند. داستان نفت ارزان به نفع بسیاری از کشورهای آسیایی تمام شد و به آنها کمک کرد تا کسری بودجه را در اقتصاد خود از طریق کاهش یارانه های سوخت و افزایش ذخایر نفت مصرفی خود جبران کنند. 

به گفته گوردون کوان از موسسه تحقیقاتی نومورا هلدینگز در هنگ کنگ، توافق هسته ای ایران می تواند یک جنگ جدید را بر سر قیمت نفت با عربستان، عراق و امارات به راه اندازد. این موضوع خبری خوب برای خریداران آسیایی مانند چین است که از قیمت پایین این محصول نهایت استفاده را برده است. 

قیمت نفت خام برنت دریای شمال به دلیل رقابت تولیدکنندگان در کسب سهم بیشتر بازاربیش از 50 درصد در ماه ژوئن سال 2014  افت کرد. این افت قیمت با تصمیم اوپک برای ثابت نگه داشتن تولید بالای نفت خام که در سه سال قبل از آن بی سابقه بود بیشتر هم شد. نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معامالات آتی بازار بورس لندن (ICE) در ساعت 11:20 به وقت محلی لندن با 73 سنت کاهش، 52 دلار و 74 سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.‎

تا قبل از اعمال تحریمهای اتحادیه اروپا در سال 2012 در مورد خرید نفت ایران، این کشور دومین تولید کننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شمار می رفت. کشورهای چین، هند، ژاپن و دیگران باید برای خرید مقادیر محدود نفت ایران از آمریکا اجازه می گرفتند زیرا اگر واشنگتن موافقت نمی کرد ممکن بود خود بخشی از دسترسی به نظام جهانی اقتصاد را از دست بدهند. 

در حال حاضر ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است و در روز تنها 2 میلیون و 850 هزار بشکه نفت خام تولید می کند که قبل از 2011 این مقدار بیش از 3 میلیون و 600 هزار بشکه در روز بود. 

در حالی که ایران گفته است می تواند صادرات خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز تنها یک روز پس از رفع تحریمها افزایش دهد، گروه  گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که این ازدیاد صادرات از نفت ذخیره شده این کشور روی آب استفاده خواهد کرد. گفته می شود ایران ذخیره ای بالغ بر 53 میلیون و 700 هزار بشکه نفت در مخازن شناور خود دارد. 

به گفته وزیر نفت ایران، مهمترین اولویت ایران برای فروش نفت خود بازار آسیاست. بنابر برآوردهای آژانس بین المللی انرژی در پاریس، تقاضای نفت در این منطقه از جهان در سال 2015، 770 هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

کد خبر 244709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =