ایران شریکی قدرتمند با مزیت نفت و معدن برای سرمایه‌گذاران خارجی است

مزیتهای اقتصادی( نفت، معدن) ایران از سوی خارجی‌ها قابل‌چشم‌پوشی نیست بااین‌وجود وفاداری این کشور به تعهدات بین‌المللی آن را به شریکی مطمئن برای سرمایه‌گذاران بدل کرده است.

شهباز حسن‌پور بیگلری در گفتگو با خبرنگار شانا، در خصوص اشتیاق برخی کشورها برای توسعه مناسبات با ایران بخصوص در حوزه اقتصادی اظهار کرد: منابع زیرزمینی ایران به‌ یقین افزایش می‌یابد چون همه کشور مورد اکتشاف قرار نگرفته است.

این نماینده مجلس بابیان این‌که عضو گروه دوستی پارلمانی چند کشور ازجمله چین هستم، ادامه داد: این کشور علاقمند به توسعه مناسبات است و از شرکای قدیمی کشورمان محسوب می‌شود ازاین‌رو چندماه قبل بازدیدی از شرکتهای نفتی، کشتی‌سازی و پتروشیمی این کشور انجام شد. بنابراین، آمادگی خوبی برای افزایش سرمایه‌گذاری در ایران دارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به دلواپسی چینیها در این زمینه اشاره کرد و گفت: آنها نگران هستند که اروپاییها در میدان سرمایه‌گذاری در ایران گوی سبقت را از آنها بربایند.

این نماینده مجلس نهم در پاسخ به این پرسش که آیا نگرانی چینیها از ضعیف عمل کردن آنها در تعهدات گذشته ناشی می‌شود؟ توضیح داد: بحث این نیست، بازار ایران، مزیت  و کشورمان در منطقه دارای نام و نشان است و افزون بر این، بازار ایران برای شرکا سودآور است.

حسن‌پور بیگلری، رتبه جهانی ایران در خصوص نفت و گاز را واقعیتی پذیرفتنی توصیف کرد و گفت: هر کشوری علاقمند به دسترسی به منابع است. بااین‌وجود به اعتقاد من بر این مبناست که تنها 20 درصد ایران مورد اکتشاف قرارگرفته و قسمت زیادی باقی‌مانده است.

وی تصریح کرد: ما در سالهای گذشته آن‌گونه که شایسته بود در زمینه اکتشاف فعالیت نکردیم.

این نماینده مجلس نهم، دومین ویژگی ایران را برای اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی ناشی از متعهد بودن ایران به تعهدات بین‌المللی خود دانست و افزود: ایران جزو معدود کشورهایی است که به تعهدات خود در سطح جهانی پایبند است و آن چیزی را که متعهد می‌شود عمل می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تأکید کرد: موضع ایران در خصوص توسعه مناسبات، به‌هیچ‌عنوان از موضع ضعف نیست. بلکه ناشی از قدرت ژئوپلیتیکی و دیگر موارد است و از سوی دیگر ایران به‌عنوان بهشت معادن دنیا نام‌گرفته چون معادن فراوانی در کشور وجود دارد،  بنابراین باید در بهترین وضع،  نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی یکی دیگر از مؤلفه‌های قدرتهای ایران را جمعیت جوان و متخصص دانست و گفت: جدا از تعارفها نیازمند سرمایه‌گذاری برای ایجاد سالانه یک‌میلیون شغل هستیم.

کد خبر 244756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =