۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
  • کد خبر: 244759
فرانسه به دنبال سهم گذشته از توسعه ایران

فرانسه که زمانی با حدود 6 میلیارد یورو، به طور متوسط رتبه چهارم را در مبادلات تجاری با ایران داشت، هم اکنون با کمتر از 500 میلیون یورو بازار ایران را به رقبای خود واگذار کرده است.

به گزارش شانا، نهم تیرماه رویترز خبر داده بود: حدود 100 شرکت فرانسوی، قصد دارند نمایندگان خود را در قالب هیئتی تجاری در ماه سپتامبر به ایران اعزام کنند.در همین حال، یک دیپلمات فرانسوی گفت: لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه قرار است مدت کوتاهی پس از امضای توافق هسته ای، به منظور عادی سازی روابط تهران- پاریس، به ایران سفر کند.

دیپلماتهای فرانسوی با تجار دیدار کرده و به آنها گفته اند، برای آماده سازی جهت احیای روابط اقتصادی «وقتی برای تلف کردن وجود ندارد.»

یک مقام ارشد فرانسوی در این باره گفت: «همه دارند با حرص و طمع به ایران نگاه می کنند... آنجا یک بازار مهم است.»

در نهایت، فدریکاموگرینی و محمد جواد ظریف در ٢٣ تیرماه ١٣٩٤ در شهر وین طی بیانیه ای مشترک اعلام کردند: " امروز یک روز تاریخی است. برای ما افتخار بزرگی است که اعلام کنیم به یک توافق درمورد موضوع برنامه هسته ای ایران دست یافته ایم. ما آنچه را که دنیا به آن امید بسته بود به سرانجام رساندیم: یک تعهد مشترک به صلح، تلاش مشترک برای امن تر کردن دنیایمان".

در فضای تازه ای که پس از توافق هسته ای در وین شکل گرفت و یک روز پس از توافق 23 تیرماه، «لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه از سفر خود به تهران خبر داد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که به عنوان سومین مقام بلندپایه اروپایی پس از زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمده است، امروز (چهارشنبه هفتم مردادماه 1394 مصادف با 29 جولای 2015 )وارد تهران شد و دقایقی پیش درباره زمینه های توسعه همکاری با بیژن زنگنه دیدار و گفتگو کرد.

فابیوس و تجار فرانسوی می دانند که اقتصاد 300 میلیارد دلاری ایران در حال حاضر نیازمند جذب سرمایه گذاری بالغ بر یکهزار میلیارد دلار است که تنها 600 میلیارد دلار از این سرمایه گذاری باید در کمتر از یک دهه آینده در بخشهای مربوط به انرژی انجام شود.

وزیر خارجه فرانسه می داند که اقتصاد ایران با منابع عظیم نفت و گاز و سرزمینی که در هارتلند انرژی جهان قرار گرفته است، با جمعیتی نزدیک به 70 میلیون نفر و نیروی کار تحصیلکرده و پیشرفتهایی که در زمینه های صنعتی به دست آورده، در صورت بازگشت مدیریت شده به عرصه تجارت بین الملل و برخورداری از دانش فنی و هایتکها طی ده سال آینده توان افزایش تولید ناخالص داخلی خود به بیش از 2500 میلیارد دلار  را دارد.

هر چند هم اکنون؛

صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به همراه صنایع پایین دستی در بخش محصولاتی تکمیلی و نهایی نیازمند سرمایه گذاری خارجی جهت نوسازی و توسعه و بهره مندی از دانش فنی و تکنولوژی " های تک" دنیا هستند و در بخش شدت مصرف هم کارهای بسیاری باید صورت گیرد.

علاوه بر این، صنایع خودروسازی، صنعت سیمان، صنعت فولاد، صنعت ساختمان، صنعت نساجی، صنایع تولیدکننده تجهیزات و وسایل مورد استفاده در خانه از قبیل تولیدات فریزر، یخچال، گاز خانگی، تجهیزات و محصولات مورد مصرف در صنعت برق و مخابرات، کارخانه های وابسته به محصولات پتروشیمی و به طور کلی همه صنایعی که در ایران کار می کنند نیازمند بازنگری و سرمایه گذاری مجدد هستند. اینها به جز مشکلاتی است که در سیستم بانکی و بیمه ایران وجود دارد و باید اصلاح شود!.

به طور خلاصه باید بگوییم ایران برای پایین آوردن شدت انرژی باید همه کارخانه ها،کالاها و محصولات انرژی بری را که تاکنون از چین و ماچین وارد کرده نوسازی کند و از نقطه جدیدی شروع به بازسازی اقتصاد و زیرساختهای آن بکند.

آنچه گفته شد خلاصه ای است از آنچه که کشورهای اروپایی و آمریکایی را تشنه ورود به ایران می کند و آنها می دانند که ورود به ایران می تواند دروازه های ثروت و سرمایه را به روی اقتصاد آنها بگشاید. کشوری با رتبه نخست در مجموع ذخایر نفت و گاز جهان و چهارراهی برای تبادل کالا و تجارت در منطقه ثروتمند خاورمیانه که می تواند با اقتصادی شکوفا جهان پیرامون خود را تحت تاثیر قرار داده و رهبری کند. اقتصادی که متاسفانه هم اکنون بخش اعظم آن وابسته به نفت است و تجارت خارجی آن عمدتا به محصولات خامی منتهی می شود که در صورت تبدیل به محصولات نهایی، گنجی بی پایان خواهد بود.

در این میان فابیوس برای گسترش همکاریهای سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرد. همانطور که آلمانیها هفته گذشته به ایران آمدند تا روابط خود را احیا کنند.

لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه در بدو ورود به ایران در پاسخ به خبرنگاران با اعلام این که فرانسه تمایل دارد روابط خود را با ایران بهبود بخشد، از سفر هیئتی تجاری از فرانسه به تهران در ماه سپتامبر خبر داد.

اما وضع این روزهای اقتصاد فرانسه؛

فرانسه که زمانی با حدود 6 میلیارد یورو، به طور متوسط رتبه چهارم یا پنجم را در مبادلات تجاری با ایران داشت، هم اکنون با کمتر از 500 میلیون یورو مبادلات سالانه، رتبه خود را به 16 تنزل داده و به راحتی بازار ایران را به رقبای اروپایی و آسیایی و حتی آمریکایی خود واگذار کرده است.

آمار منتشرشده توسط یورو استات نشان می دهد که مبادلات تجاری ایران و فرانسه در سال 2014 نسبت به سال پیش از آن با کاهش 8 درصدی روبرو بوده و به 482 میلیون یورو رسیده است. براساس این گزارش، صادرات فرانسه به ایران در سال 2014 با کاهش 8 درصدی نسبت به سال قبل از آن به 453 میلیون یورو رسیده و واردات این کشور از ایران با افزایش 4 درصدی به 29 میلیون یورو بالغ شده است.
بر کسی پوشیده نیست که امروز فرانسه یکی از مدرنترین کشورهای جهان است که به عنوان یک لیدر در میان کشورهای اروپایی مطرح شده و نقش جهانی و بانفوذ آن به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، ناتو، G-20، G-8، اتحادیه اروپا و دیگر سازمانهای چندجانبه بر کسی پوشیده نیست.

مسئولان اقتصادی فرانسه از سال 2000 تا پایان 2014 توانسته اند با مدیریت صحیح و سیاستهای سنجیده اقتصادی و همچنین با تکیه بر نیروی انسانی ماهر و صنایع پیشرفته این کشور تولید ناخالص داخلی  را از حدود 1.4 هزار میلیارد دلار به 2.9 هزار میلیارد دلار افزایش داده و دو برابر کنند.

درآمد سرانه ملی فرانسویها از سال 1995 تا پایان 2014 از 25 هزار دلار به 43 هزار دلار افزایش پیدا کرده است.

کشور فرانسه با مساحت 644 هزار کیلومترمربع و جمعیت 66 میلیون و 554 هزار نفری در سال 2014 دارای تولید ناخالص داخلی 2.9 هزار میلیارد دلاری و نرخ رشد اقتصادی 20.7 درصدی بوده است. بالغ بر 78.9 درصد از تولید ناخالص داخلی فرانسه مربوط به بخش خدمات و بازرگانی، حدود 19.4 درصد مربوط به بخش صنعت و نزدیک به 1.7 درصد مربوط به بخش کشاورزی است.

عمده تولیدات صنعتی این کشور شامل ماشین آلات ، مواد شیمیایی، اتومبیل، متالورژی، هواپیما ، الکترونیک . منسوجات، عمل آوری مواد غذایی و صنعت جهانگردی است و تولیدات کشاورزی این کشور هم عموما مربوط می شود به تولید محصولاتی مانند گندم، حبوب ، چغندر قند ، سیب زمینی، انگور، گوشت گاو، محصولات لبنی و ماهی.

جمعیت نیروی کار فرانسه در سال 2014 چیزی بالغ بر 29.9 میلیون نفر را در برگرفته که از این تعداد 75.7 درصد در بخش خدمات و بازرگانی، 21.3 درصد در بخش صنعت و 3 درصد هم در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. نرخ بیکاری در سال گذشته میلادی در فرانسه 10.3 درصد گزارش شده است.

برابر آمارهای منتشره توسط مرکز آمار و اطلاعات آمریکا، درآمدهای بودجه ای دولت فرانسه در سال 2014 چیزی بالغ بر 1.507 هزار میلیارد دلار و مصارف بودجه ای آن 1.631 هزار میلیارد دلار بوده است. مالیاتها و دیگر درآمدهای بودجه ای دولت فرانسه معادل 51.9 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.
صادرات کشور فرانسه در سال 2014 حدود 583 میلیارد دلار و واردات این کشور حدود 678.1 میلیارد دلار گزارش شده است.
عمده صادرات کشور فرانسه شامل مواردی مانند ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل ، هواپیما ، پلاستیک، مواد شیمیایی، محصولات دارویی، آهن و فولاد و نوشیدنی می شود.
عمده واردات کشور فرانسه شامل ماشین آلات و تجهیزات ، وسایل نقلیه، نفت خام ، هواپیما ، پلاستیک و مواد شیمیایی است.
برابر آخرین گزارشهای رسمی، ذخایر ارزی و طلای کشور فرانسه در پایان سال 2014 چیزی بالغ بر 143.5 میلیارد دلار و بدهی خارجی این کشور 5.371 هزار میلیارد دلار اعلام شده است.
اما در بخش انرژی:
کشور فرانسه در سال 2014 بالغ بر 568 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده و مصرف برق این کشور هم تقریبا به همین اندازه است. این کشور حدود 24.7 درصد از برق مورد استفاده خود را با استفاده از سوختهای فسیلی، 51.2 درصد را از طریق سوخت اتمی و 14.9 درصد آن را از طریق هیدرو الکتریک و 9.3 درصد دیگر را از طریق دیگر انرژیهای تجدید پذیر تامین می کند.
ذخایر نفت خام طبیعی فرانسه در سال 2014 حدود 90 میلیون بشکه تخمین زده شده است و این کشور روزانه 16 هزار بشکه نفت تولید می کند. با توجه به ذخایر اندک نفتی فرانسه و مصرف بالای آن، واردات نفت خام این کشور به بیش از 1.7 میلیون بشکه در روز بالغ می شود. مصرف محصولات پالایش این کشور نزدیک به 1.8 میلیون بشکه در روز است.
ذخایر گاز طبیعی فرانسه در سال 2014 حدود 9.7 میلیارد مترمکعب اعلام شده است. تولید گازطبیعی این کشور چیزی بالغ بر 340 میلیون مترمکعب در سال است که با توجه به مصرف بالای داخلی در فرانسه که بالغ بر 43 میلیارد مترمکعب است مابقی تقاضای داخلی با حجمی بالغ بر 39 میلیارد مترمکعب در سال از طریق واردات تامین می شود.
در سال 2013 فرانسه دارای 15.3 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز، حدود 2.9 هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت و حدود 5.1 هزار کیلومتر خط لوله انتقال محصولات پالایشی بوده است.

نتیجه این که؛

چنان که ملاحظه می شود اقتصاد ایران و فرانسه در صورت تعامل سازنده می توانند همکاری خوبی داشته و امکان توسعه دوجانبه را برای دوطرف فراهم کنند. در این میان فرانسویها باید هوشمندتر از آن باشند که بازار بزرگ ایران را به سادگی به دست رقیبان بدهند.
باید دید که آیا فابیوس می تواند سهمی از بازار ایران را که به نفع رقبای فرانسه واگذار کرده است، مجددا احیا کند؟

کد خبر 244759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =