۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
  • کد خبر: 244767
کاهش تاریخی تولید گازپروم

وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد که احتمال می رود تولید گازپروم به سالانه 414 میلیارد متر مکعب کاهش یابد که این افت تولید بی سابقه خواهد بود و در پی کاهش تقاضا و به دنبال آن آن افت سرمایه گذاری در بخش بالادستی عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، گازپروم، بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی روسیه، در پیش بینی ماه مه خود اعلام کرده بود که انتظار می رود تولید این شرکت در سال 2015 به سطح سالانه 450 میلیارد متر مکعب برسد، در حالی که پارسال تولید گاز طبیعی گازپروم 444 میلیارد متر مکعب بود.

وزارت اقتصاد روسیه این آمار را در حالی منتشر کرده است که تولید ناخالص داخلی روسیه 2.4 درصد در ماه ژوئن نسبت به پارسال  افت داشت، این کشور به دلیل تحریمهای غربی بر سر موضوع اوکراین و افت قیمت نفت نتوانست به رشدی که انتظارش را می کشید دست یابد.

به طور معمول درآمدهای گازپروم هشت درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه را شامل می شود، این شرکت اوایل امسال از انتشار ارقام دقیق تولید گاز خود که همیشه به صورت ماهانه از سوی آژانس نظارتی CDU TEK مستقر در وزارت انرژی روسیه منتشر می کرد، خودداری کرد.

وزارت اقتصاد روسیه همچنین اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی گازپروم به اروپا و ترکیه هم در نیمه نخست امسال 2.6 درصد کاهش داشت و به 66 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب رسید. دلیل این کاهش افت مصرف در اروپا به خاطر استفاده از ذخایر موجود در این قاره در فصل زمستان عنوان شده است.

بنابر اعلام این وزارت اقتصاد روسیه، کل صادرات گازپروم در سال 2015 به 164 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب می رسد که 5.5 درصد از پارسال کمتر است؛ همچنین میانگین قیمت گاز صادراتی روسیه 249 دلار و 70 سنت برای هر یکهزار متر مکعب گاز از ماه ژانویه تا ماه مه بوده است که از رقم 335 دلار و 70 سنت برای مدت مشابه پارسال کمتر بوده است. 

با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی گازپروم، سرمایه گذاری در بخش تولید گاز طبیعی در بازه زمانی ژانویه تا آوریل امسال بیش از 60 درصد کاهش را با توجه به قیمتهای کنونی نشان می دهد. 

گازپروم درگیر یک مناقشه بر سر قیمت گاز با اوکراین است. اوکراین درگیر هایی با گروههای حامی دولت روسیه در مناطق شرقی این کشور دارد. از ابتدای ژوئیه امسال، اوکراین خرید گاز خود را از روسیه قطع کرد.
 
اوکراین این تصمیم را پس از آن گرفت که مذاکرات کی یف با مسکو با حمایت اتحادیه اروپا بر سر قیمت گاز انتقالی به روسیه به نتیجه نرسید. 

گازپروم که تصمیم گیریها در آن بیشتر از سوی کاخ کرملین هدایت می شود جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تأمین کننده گاز غرب اروپا از دست داد و آن را به نروژ تقدیم کرد. 

در یک عقب نشینی دیگر، گازپروم هنوز نتوانسته ترکیه را برای یک خط لوله آبی انتقال گاز متقاعد کند. 
کد خبر 244767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =