پیش نویس جریمه خودروسازها در حال آماده سازی است

رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی با اشاره به این که پیش نویس جریمه خودروسازها با هدف رعایت استانداردهای مصرف سوخت در حال آماده سازی است گفت: برای افزایش شیب کاهش مصرف سوخت در کشور باید استانداردها و نظارتها سختگیرانه تر شوند.

مریم مهدی نژاد در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که استانداردهای خودروهای سبک بنزینی جاری در کشور براساس حجم موتور است که به 14 کلاس طبقه بندی می شوند، افزود: براساس کلاس خودرو و همچنین ساخت داخل یا خارج بودن آنها، میزان مصرف سوخت خودرو در هر 100 کیلومتر در استانداردهای خودروهای سبک بنزینی مشخص شده است که اگر مصرف سوخت خودرویی بیشتر از حد استاندارد بود، سازمان ملی استاندارد نباید مجوز تولید این خودرو را بدهد.

به گفته وی، استانداردهای مصرف سوخت خودروهای سبک بنزینی وارداتی سختگیرانه تر از خودروهای تولیدی در کشور است.

رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت با اشاره به استانداردهای آلایندگی، استانداردهای 54 کیفیت و مصرف سوخت تصریح کرد: استاندارد مصرف سوخت خودرو مستقل از استاندارد کیفیت است.

مهدی نژاد با بیان این که وزارت نفت در کمیته تدوین استانداردها، دبیر بخش تجهیزات انرژی بر با سوخت فسیلی بوده که در ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف نیز به آن اشاره شده است، افزود: کارگروه تصویب استاندارد خودروها متشکل از سازمان محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت و نماینده ریاست جمهوری است.

رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت با اشاره به هدف کاهش شدت مصرف سوخت گفت: باید استاندارد خودروها به گونه ای تدوین شوند که قابلیت اجرا داشته باشند و در غیر این صورت، سازمان ملی استاندارد آن را اجرا نمی کند.

به گفته وی، متوسط مصرف سوخت خودروهای سبک در اتحادیه اروپا 5.54 لیتر در 100 کیلومتر در سال 2013 میلادی بوده، در حالی که در ایران این عدد حدود 8.3 لیتر در 100 کیلومتر در زمان مشابه بوده است.

مهدی نژاد با اشاره به این که هم اکنون برخی خودروها خارج از محدوده استاندارد در کشور تولید می شوند، گفت: با پایین آوردن تعرفه خودروهای وارداتی و عرضه آنها با قیمت واقعی جهانی در کشور، صحنه رقابت برای خودروسازها به وجود می آید، مشکل بازار انحصاری تولید خودرو نیز از بین می رود و انگیزه در خودروسازها برای تولید خودرو با کیفیت و کم مصرف ایجاد می کند.

وی با اشاره به این که متوسط مصرف سوخت به صورت وزنی در کشور کاهش پیدا کرده است ولی این کاهش نیست و با این روند مصرف سوخت، کشور 10 سال عقبتر از اتحادیه اروپاست، اظهار کرد: محور برنامه های اتحادیه اروپا برای سال 2020، کاهش مصرف سوخت خودروها تا 4.1 لیتر در 100 کیلومتر است و اگر کشور ما بخواهد برای سال 2030 نیز به این میزان کاهش مصرف برسد باید روند کاهش مصرف سوخت را با شیب تندتری طی کند و استانداردها و نظارتها باید سختگیرانه تر و دقیقتر شوند.

به گفته رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی، هم اکنون آیین نامه مشخصی برای جریمه رعایت نکردن استانداردها در خودروسازی وجود ندارد ولی پیش نویسهایی در حال آماده شدن است.

مهدی نژاد با اشاره به این که در سال 92 میانگین وزنی مصرف سوخت خودروهای تولیدی کشور 8.52 لیتر در 100 کیلومتر بوده است، یادآور شد: با توجه به شیب کاهشی از سال 84 تاکنون که از 9.1 به 8.52 لیتر در 100 کیلومتر رسیدیم و اگر همین شیب ادامه داده شود باید امسال به 8.17 لیتر در 100 کیلومتر برسیم؛ کشور ما بیش از این پتانسیل کاهش دارد.

کد خبر 244773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =