تلاش شرکت پایانه های نفتی ایران برای پاکسازی بیولوژیکی آلودگی‌های نفتی

رییس HSE شرکت پایانه های نفتی ایران از تلاش این شرکت برای پاکسازی بیولوژیکی آلودگی‌های نفتی، در راستای انجام ماموریتهای زیست محیطی این شرکت خبر داد.

به گزارش شانا، علی سردار با اشاره به ساخته شدن پودر میکروبی برای پاکسازی بیولوژیکی آلودگی‌های نفتی از سوی متخصصان کشورمان، گفت: این پودر در چند نقطه به صورت پایلوت آزمایش و خوشبختانه نتیجه مثبت و رضایت بخشی حاصل شده است.

وی ادامه داد: خاک های آلوده به مواد نفتی به طور کامل به وسیله پودر میکروبی پاکسازی شده و برای توسعه فضای سبز اختصاص یافته است.

سردار یادآور شد: در فعالیت‌های مرتبط با نفت خام مانند اکتشاف، استخراج، حمل و نقل و پالایش نفت، مقادیر زیادی از پسماندهای آلوده به نفت تولید می شود؛ علاوه بر این، حوادث دریایی، شکستگی خطوط انتقال نفت و جنگ نیز می‌تواند باعث ایجاد آلودگی‌های نفتی بسیار بزرگی گردد که تهدیدی بسیار جدّی برای محیط‌های دریایی و بویژه مناطق ساحلی به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: روش‌های فیزیکوشیمیایی مقابله با این آلودگی‌ها مانند جمع آوری‌ مواد روغنی بوسیله لوله‌های لاستیکی شناور و یا جذب آنها به مواد طبیعی و سنتزی، هرچند در کاهش تأثیرات سوء ترکیبات نفتی بر اکوسیستم‌ها سود بخشند، ولی قادر به حذف کامل ترکیبات نفتی از محیط نیستند؛ همچنین استفاده از موادی مانند (Oil Sludge Dispersant) که باعث لخته شدن و ته‌نشینی لکه‌های نفتی می‌گردند علاوه بر عدم امکان کاربرد در مورد آلودگی‌های فاز جامد، باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی در محیط‌های آبی در زیستگاه‌های بستر آب می‌شوند.

رییس HSE شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به پروژه ساخت پودر میکروبی با همکاری جهاد دانشگاهی، گفت: پروژه یاد شده به تجزیه زیستی آلاینده های نفتی به وسیله میکروارگانیسم های بومی تجزیه کننده نفتی پرداخته شده است که این روش از لحاظ زیست محیطی کاملا با محیط زیست سازگار بوده و تنها تعداد محدودی از کشورهای دنیا این محصول را تولید می کند.

سردار یادآور شد: پروژه ساخت پودر میکروبی با همکاری پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی اجرا شد و در ابتدا یک دستگاه پایلوت ساخته و نمونه پودر در آزمایشگاه تولید شد.

وی افزود: با توجه به اتمام مراحل آزمایشگاهی پروژه و موفقیت آمیز بودن تست های صورت گرفته، تست اولیه نمونه پودر میکروبی تولیدی به منظور آزمودن کارایی پودر تولیدی در منطقه خارگ انجام شد و طی دوره زمانی ١٣ روزه تجزیه ترکیبات هیدروکربنی به وسیله باکتری های لجن خوار مورد ارزیابی قرار گرفت که در این دروه زمانی میزان آلوذگی ها که در ابتدا ٣٠ درصد بوده به میزان ٦/٧٠ درصد کاهش پیدا کرد و نهایتا با توجه به موفقیت آمیز بودن تست میدانی صورت گرفته تولید پودر در مقیاس نیمه صنعتی به میزان ٣٠٠ کیلوگرم انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران، این پودر بازدهی بالایی دارد زیرا باکتری‌ها برای تولید این پودر خشک شده‌اند، اما این کار به شیوه‌ای انجام شده که بتوانند زنده بمانند.

کد خبر 244774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =