کشورهای همسایه در اولویت صادرات گاز قرار دارند

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: اولویت نخست صادرات گاز ایران کشورهای همسایه و آسیایی هستند و اروپا در اولویتهای بعدی قرار دارد.

به گزارش شانا، علیرضا کاملی افزود: کشورهای همسایه و آسیایی از سه مزیت مسیر کوتاهتر، رشد مصرف بالاتر و قیمت بیشتر برخوردارند و ایران ترجیح می دهد گاز خود را به این منطقه بفروشد.

وی اظهار کرد: گازرسانی به اروپا نیازمند احداث خطوط لوله طولانی بین دو تا چهار هزار کیلومتر بوده اما برای رسیدن گاز ایران به کشورهای همسایه تنها 200 کیلومتر لوله گذاری کافی است.

کاملی ادامه داد: خط لوله صادرات به اروپا باید از کشورهای متعددی عبور کند که نیازمند مجوز هر کشور و پرداخت هزینه ترانزیت است و خالص منفعت کشورمان را کاهش می دهد، افزون بر این رشد مصرف گاز در اروپا رشدی منفی است.

به گفته وی، در مقابل، رشد مصرف کشورهای آسیایی به ویژه در منطقه خاور میانه رشد مثبتی است و مجموعه این عوامل، بازار آسیا را به اولویت نخست گازرسانی ایران بدل می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران تصریح کرد: با عنایت به بزرگی بازار مصرف گاز اروپا و با توجه به ذخایر غنی گاز ایران که تاکنون بالغ بر 34 تریلیون مترمکعب یا معادل 18 درصد ذخایر گاز شناخته شده جهان برآورد شده است، ایران نمی تواند از بازار بزرگ اروپا چشم پوشی کند و به همین دلیل امیدواریم با رشد فناوری تولید ال ان جی یا گاز مایع، به این بازار بزرگ نیز دست یابیم.

کد خبر 244789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =