کاهش غیر منتظره ذخیره سازیهای نفت آمریکا قیمتهای نفت را افزایش داد

کاهش تولید و واردات نفت آمریکا و به دنبال آن افت سطح ذخیره سازیهای نفت خام ایالات متحده، قیمتهای جهانی این ماده را در پایان معاملات دیروز (چهارشنبه، هفتم مردادماه) بازار بورس نیویورک (نایمکس) و بازار بورس لندن (آی سی یی) افزایش داد.

به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، قیمتهای جهانی نفت خام در ماه جاری میلادی به دنبال نگرانیهای دوباره درباره این که مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی می تواند بیش از برآوردهای اولیه سرمایه گذاران به طول بینجامد، با کاهش روبرو شده است.

مازاد عرضه نفت خام در پی مازاد عرضه تولید نفت در آمریکا و دیگر بخشهای جهان و فراتر رفتن سطح تولید از مصرف رخ داده است.

آمارهای گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا حکایت از این دارد که مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی در حال کاهش است، اما تحلیلگران هشدار دادند که احتمال می رود این روند ادامه نیابد و قیمتها می توانند دوباره کاهش یابند.

قیمت نفت خام سبک شیرین آمریکا (شاخص دابلیو تی آی) برای تحویل در ماه سپتامبر در معاملات آتی بازار بورس نیویورک (نایمکس) با 81 سنت رشد، 48 دلار و 79 سنت برای هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال (شاخص بین المللی نفت خام) برای تحویل در ماه سپتامبر در معاملات آتی آی سی یی فیوچرز با هشت سنت (0.2 درصد) افزایش، 53 دلار و 38 سنت برای هر بشکه داد و ستد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا دیروز در گزارش منظم هفتگی خود که چهارشنبه هر هفته منتشر می شود، اعلام کرد: ذخیره سازیهای داخلی یا همان تجاری نفت خام آمریکا (Inventories) هفته گذشته با کاهش غیر منتظره چهار میلیون و 200 هزار بشکه ای به 459 میلیون و 700 هزار بشکه رسید.

گرچه پالایشگاههای آمریکا نسبت به هفته پیش از آن نفت خام کمتری برای تولید بنزین و دیگر سوختها پالایش کردند، دلیل افت ذخیره سازیهای تجاری نفت خام آمریکا کاهش واردات و تولید نفت خام بوده است.

تازه ترین گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که تولید نفت خام آمریکا با 145 هزار بشکه کاهش، به 9 میلیون و 400 هزار بشکه رسیده است که این بیشترین افت هفتگی از ماه اکتبر سال 2013 به شمار می رود، جز تولید ایالت آلاسکا که با رشد اندکی روبرو بود، تولید نفت خام در مجموع 151 هزار بشکه افت داشت.

دومنیک چریچلا، یک تحلیلگر در موسسه انرژی منجمنت در این باره گفت: جالب توجه ترین آمار، کاهش قبل توجه نفت خام آمریکا بوده است، به طور کلی این یک گزارش سراسر مثبت است.

گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر پایه یک مدل آماری تنظیم می شود و گزارش درباره تولید نفت خام نیست.

تقویت ارزش دلار در پی نشانه هایی از احتمال افزایش کوتاه مدت نرخ بهره بانکی در ماههای آینده با تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا، نیز تا حدودی مانع افزایش بیشتر قیمتهای جهانی نفت خام شد.

افزایش ارزش دلار می تواند سبب گران شدن نفت و کالاهای دیگر برای خریداران خارجی با دیگر ارزها می شود.

کد خبر 244791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =