تحول در صنعت پتروشیمی با ورود فاینانس خارجی

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و کشورهای 5+1 می توان شاهد انقلابی در طرحهای جاری و آینده این صنعت بود.

مرضیه شاهدایی در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که بسیاری از طرحهای پتروشیمی ایران به دلیل نبود امکان استفاده از فاینانس و لیسانسهای جدید از شرکتهای معتبر خارجی متوقف است، گفت: با اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و کشورهای 5+1 می تواند شاهد انقلابی در طرح های جاری و آینده این صنعت باشیم.

وی امضا شدن توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1 را عاملی مهم در افزایش امنیت سرمایه گذاری در کشورمان دانست و گفت: سرمایه گذاران خارجی می توانند با همکاری بخش خصوصی ایران در طرحهای پتروشیمی ما به فعالیتی مطمئن و پایدار بپردازند.

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاکید کرد: به یقین توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی می تواند تاثیر زیادی در طرحهای صنعت پتروشیمی داشته باشد.

به گفته شاهدایی، هم اکنون بیش از 60 طرح نیمه کاره صنعت پتروشیمی در مجموع به 33.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی را دو برابر می‌کند، ظرفیت فعلی 60 میلیون تنی به 120 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد و تا پایان 94 حدود 6 یا 7 طرح به ظرفیت 2.7 میلیون تن و در پایان سال 95 حدود 8 طرح دیگر به ظرفیت 5.8 میلیون تن راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون 6 طرح پتروشیمی در اولویت دوم و 39 طرح در اولویت سوم قرار دارند، طرحهای اولویت دوم از سال 96 شروع به ورود به مدار می‌کنند و عمدتاً فاینانس آنها فعال شده و طرحهای اولویت سوم با مشکلات اجرایی بخصوص فعال نشدن فاینانس و همین طور رفع تحریمها مواجه هستند.

به گزارش شانا، به گفته کارشناسان بیشترین مشکل طرحهای پتروشیمی در دست اجرا تأمین فاینانس است اما مشکلات دیگری از جمله آورده سرمایه گذاران، تأمین خوراک در بالادست، تأمین دانش فنی، تأمین تجهیزات و اقلام و گرفتن خدمات از شرکتهای معتبر خارجی از جمله دیگر مشکلات این پروژه‌هاست که بخشی از آنها به شرائط تحریم باز می‌گردد.

به گفته مقامات صنعت پتروشیمی، کشورهای زیادی تاکنون علاقه خود را برای حضور دوباره درصنعت پتروشیمی ابراز کرده‌اند و در صورتی که تحریمها پایان یابد می‌توان از سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی این کشورها در طرحهای توسعه ای استفاده کرد.

کد خبر 244813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =