چینی ها خواهان مشارکت بیشتر در توسعه میدانهای نفتی ایران هستند

شرکتهای بزرگ نفتی چین به دنبال آن هستند تا از ماه اکتبر در مجموع روزانه 160 هزار بشکه نفت خام از 2 پروژه نفتی در جنوب غرب ایران برداشت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، منابع مختلف در این شرکتها اعلام کرده اند که این حجم برداشت  برای افزایش تولید نفت خام ایران پس از لغو تحریمها صورت می گیرد.

شرکتهای بزرگ نفتی چین از بیم واکنش آمریکا به نقض تحریمها فعالیتهای خود را در میادین نفتی ایران به شدت کاهش دادند. ترس آنها از رفتار واشنگتن با آنها پس از همکاری با ایران بود که دنیا نگاه مثبتی به برنامه هسته ای آن کشور نداشت. 

در14 ژوئیه امسال، یعنی کمتر از یک ماه پیش، ایران و 6 قدرت برگ جهان، شامل چین و آمریکا، به توافقی تاریخی دست یافتند که برنامه های هسته ای ایران را تا حد زیادی محدود می کند و در عوض، تحریمهای غربی علیه تهران را که صادرات این کشور را از سال 2012 به نصف کاهش داده است، بر خواهد داشت. 

منابع آگاه از گروه سینوپک  گفته اند که شرکتهای چینی از پارسال فعالیت در زمینه قراردادهای موجود با ایران را پس از این که امید برای برداشته شدن تحریمها افزایش یافت بیشتر کرده اند. 

گروه سینوپک قرار است تولید از فازنخست میدان نفتی یادآوران را به میزان 85 هزار بشکه در روز آغازکند. این تولید قرار است براساس یک قرارداد 2 میلیارد دلاری که در سال 2007 میان ایران و این شرکت امضا شد صورت پذیرد. در پایان گسترش این میدان، قرار است روزانه 200 هزار بشکه نفت خام از این میدان تولید شود. 

به گفته سخنگوی سینوپک، پروژه یادآوران به طور مستمر در حال پیشرفت است و قرار است تا پایان سال به تولید 85 هزار بشکه در روز برسد. 

شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) هم قرار است فاز نخست آزادگان شمالی را در ماه اکتبر شروع کند. البته این شرکت از میزان تولید اولیه این میدان صحبتی نکرده است. 
 
به نوشته نشریه داخلی CNPC در روز پنجشنبه، پروژه آزادگان شمالی به مرحله قبل از تولید رسیده است، در سال 2014 رسانه های ایرانی اعلام کردند که تولید از این میدان در حدود 75 هزار بشکه بوده است. 

 ایران قرار است 500 هزار بشکه در روز به تولید خود تنها دو ماه پس از برداشته شدن تحریمها اضافه کند. 

افزایش زودهنگام تولید و صادرات ایران قبل از برداشته شدن تحریمها شرائطی را ایجاد می کند مثل آن چیزی که پارسال پس از توافق کوتاه مدت ایران و قدرتهای جهان اتفاق افتاده که ایران صادرات خود را به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش داد. 

بسیاری از تحلیلگران گفته اند که انتظار نمی رود ایران تا اواسط سال 2016 بتواند تولید خود را به نحوی چشم افسا افزایش دهد. 

تولید فعلی ایران در سطح 3 میلیون بشکه در روز قرار دارد و این کشور در ماه ژوئن روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه صادرات داشته است. 

منابع آگاه سینوپک گفته اند که این شرکت و شرکت ملی نفت ایران در حال مذاکره برای گسترش دو فاز یادآوران هستند.

کد خبر 244814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =