نخستین حلال ایرانی شیرین‌سازی گاز آماده تجاری‌سازی شد

رئیس پژوهشکده توسعه فناوریهای فرآورش و انتقال گاز پژوهشگاه صنعت نفت گفت: برنامه تولید و بهره‌ برداری از محلول ایرانی با عنوان پارسی سول در قالب یک طرح سه تا چهار ساله تکمیل و آماده تجاری‌ سازی شده است.

به گزارش شانا، اکبر زمانیان با بیان این‌که در سالهای اخیر با تشدید تحریمها، حلالهای شیرین‌ساز به هیچ عنوان در اختیار صنعت نفت ایران قرار نمی‌گرفت، افزود: برخی واحدهای پالایشگاهی کشور که براساس این نوع حلالها طراحی و ساخته شده بودند، بدون استفاده باقی مانده که با بومی‌سازی این حلال و استفاده از آن، این واحدها کارآیی و بهره وری مورد نیاز را باز یافتند.

وی در توضیح نام‌گذاری این محلول فرموله شده با نام پارسی سول اظهار کرد: به دلیل استفاده از دانش فنی و فعالیتهای اجرایی به طور کامل بومی پژوهشگاه بر روی این محصول، کلمه «پارسی» به معنای ایرانی و کلمه «سول» برگفته از کلمه "Solvent" به معنای حلال، در ترکیب نام این حلال استفاده شده است.

رئیس پژوهشکده توسعه فناوریهای فرآورش و انتقال گاز در باره مزایای پارسی سول نسبت به حلالهای متداول گفت: دانش فنی پارسی سول از ابعاد مختلف از جمله کاهش مصرف انرژی، پایین آمدن حجم تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری، منجر به صرفه جویی و بهره‌وری اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از حلال در پالایشگاههای مختلف کشور یادآور شد: تا کنون پالایشگاههای مختلفی از جمله بیدبلند و ایلام با ارائه درخواستهای رسمی برای استفاده از محلول پارسی سول اعلام آمادگی کرده‌اند و همچنین پژوهشگاه نیز هم اکنون در حال بررسی اطلاعات و شبیه سازی در مورد مقدار افزایش بازدهی تولید پالایشگاه ایلام، در صورت استفاده از محلول پارسی سول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه صنعت نفت، زمانیان با بیان این‌که حلال پارسی سول از لحاظ عملیاتی، قابلیت استفاده در تمامی پالایشگاهها را داراست تصریح کرد: یکی از نکات مهم در بکارگیری از این حلال، بحث صرفه جویی اقتصادی آن است؛ چرا که در برخی از واحدها با توجه به ویژگیهای محصول مورد نظر، بکارگیری حلالهای ارزان قیمت مقرون به صرفه به نظر می‌رسد.

رئیس پژوهشکده گاز پژوهشگاه با تاکید بر تکمیل طرح پایلوت پارسی سول در پژوهشگاه صنعت نفت افزود: با حمایت شرکت ملی گاز ایران به عنوان کار فرما‌، تکمیل طرح پایلوتی برای تست حلال برای انواع کاربردها در داخل پژوهشگاه، در نظر گرفته شد که در حال حاضر مراحل پایانی را طی می کند و با حل مشکل تأمین خوراک پایلوت یاد شده مسائلی مانند بارگیری، تست و هزینه های جانبی آن در واحدهای صنعتی نیز منتفی خواهد شد.

کد خبر 244819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =