مسکو به مذاکره گازی با کی یف و اتحادیه اروپا بیش از سپتامبر نیازی ندارد

وزیر انرژی روسیه تاکید کرد که تا ماه سپتامبر هیچ مذاکره سه جانبه ای با اوکراین و اتحادیه اروپا نخواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: روسیه، اکراین و اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره انتقال گاز مسکو به کی یف تا ماه سپتامبر هیچ برنامه ای ندارند.

پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات سه جانبه میان مقامهای انرژی اوکراین، روسیه و اتحادیه اروپا در وین (١٠ تیرماه) درباره قیمت گاز دریافتی کی یف از مسکو و تمدید یک توافقنامه سه ماهه دیگر، شرکت نفتوگاز اوکراین اعلام کرد که دیگر از روسیه گاز وارد نمی کند.

ولادیمیر دمچیشین، وزیر انرژی اوکراین معتقد است که کی یف زمستان امسال را بدون گاز روسیه نیز سر می کند و قطع دریافت گاز روسیه تاثیری بر ترانزیت گاز به اروپا نخواهد داشت.

وی در تاریخ ١١ تیر ماه اعلام کرده بود: اوکراین انتظار دارد با وجود قطع دریافت گاز، برای زمستان به انندازه کافی از این سوخت پاک ذخیره کند و این قطع همکاری میان روسیه و اوکراین اختلالی در انتقال گاز از اوکراین به اروپا ایجاد نمی کند.

دمچیشین گفته بود: توقف انتقال گاز روسیه به اوکراین هیچ تاثیری روی ایمنی، ترانزیت گاز و یا مصرف در فصل تابستان نمی گذارد.

مقامهای انرژی روسیه اعلام کرده اند که اوکراین برای تضمین عرضه پایدار گاز به اروپا در زمستان باید ١٩ میلیارد متر مکعب گاز ذخیره داشته باشد، اما دموچیشین گفته است که ١٦,٦ میلیارد متر مکعب که اوکراین پارسال ذخیره کرده بود، برای عرضه به کشورهای اروپایی کافی است.

مسکو هم اکنون به دلیل نقش آفرینی در بحران اوکراین و اشغال شبه جزیره کریمه و الحاق آن به خاک خود، تحت تحریمهای اقتصادی ومالی غرب است، اگر چه کاخ کرملین اتهام ها از سوی غربی ها را مبنی بر کمک مسکو به شورشیان در شرق اوکراین رد می کند.

اوکراین هم اکنون به روش وارونه از اسلواکی، مجارستان و لهستان گاز دریافت می کند، ترانزیت گاز اسلواکی هم اکنون با ظرفیت کامل در حال انجام است؛ لهستان نیز می تواند روزانه حدود چهار میلیون مترمکعب گاز به اوکراین صادر کند.

اتحادیه اروپا حدود یک سوم گاز مصرفی مورد نیاز خود را از روسیه دریافت می کند و حدود نیمی از این مقدار از خط لوله ترانزیتی واقع در خاک اوکراین تامین می شود.

کد خبر 244821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =