فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان با فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی محقق می‌شود

فرهنگ اقتصاد دانش بنیان با فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و بهره‌گیری از توانمندیهای نیروی انسانی محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری، در بیست و یکمین نشست روئسای بنیادهای نخبگان استانها گفت: فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان دارای دو پایه اساسی توجه به توانمندیها و مزیتهای سرزمینی و درآمدزا بودن پژوهشهاست و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان با بهره‌گیری از توانمندیهای نیروی انسانی هر استان محقق می‌شود.

وی رقم قابل توجه بیکاری فارغ‌التحصیلان استانهای کشور را از معضلات اقتصاد نفتی دانست و افزود: اقتصاد نفتی همان‌گونه که بر عرصه‌های گوناگون کشور سیطره داشته، بالطبع روی آموزش کشور نیز سایه انداخته و همین امر موجب شده، استعداد و توانمندی جوانی که می‌توانست ضمن ایجاد اشتغال برای خود، کارآفرینی کند، با شیوه آموزش‌ نشات گرفته از فرهنگ نفتی سرکوب شود.

ستاری با بیان این که دانشگاه نفتی به دانشجوی خود کارآفرینی نمی‌آموزد، بلکه فارغ‌التحصیلانی تحویل جامعه می‌دهد که تصورشان از اشتغال، استخدام دولتی و کارمندی است، از دانشگاههایی که در عوض کارآفرینی، رشد خلاقیت و نوآوریهای دانشجویان و دانش‌آموزان، صرفا مدرک پروری می‌کنند، دانشگاه نفتی نام برد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح کرد: فرهنگ مبتنی بر داراییهای زیرزمینی موجب شده توجهمان را از روی داراییهای روی زمین برداشته و به این‌ که دارای بزرگترین منابع هیدروکربنی دنیا هستیم دلخوش باشیم، در حالیکه 30 میلیون نفر جوان بین 20 تا 40 سال و رتبه پنجم فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی از ارزشهایی هستند که کمتر به آن توجه داریم.

وی درخواست و مطالبه نخبه برای دریافت شغل را یکی از مطالبات ناصحیح ناشی از فرهنگ نفتی دانست و افزود: در چنین فرهنگی، نخبه به جای آن‌ که با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیتهایی که کشور برای رشد و توانمندی‌اش فراهم کرده، سهم خود را از منابع نفتی طلب می‌کند.

کد خبر 244826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =