عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره در بورس انرژی

با توجه به تصویب پذیرش و انتشار اوراق سلف نفت کوره در هیئت پذیرش بورس انرژی، اوراق مزبور به ارزش یکهزار میلیارد ریال در دو مرحله و در هر مرحله معادل 500 میلیارد ریال در روزهای آتی در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

به گزارش شانا، علی قاسمی‌، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت با اعلام این خبر گفت: با توجه به تصویب پذیرش و انتشار اوراق سلف نفت کوره در هیئت پذیرش بورس انرژی، اوراق  به ارزش یکهزار میلیارد ریال در دو مرحله و در هر مرحله معادل 500 میلیارد ریال در روزهای آتی در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد تنوع در ابزارهای مالی اسلامی و در نظر گرفتن سلایق و ذائقه‌ های مختلف سرمایه‌ گذاران به منظور هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه افزود: اوراق سلف موازی استاندارد در راستای تامین مالی طرحهای توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: این اوراق با نام و معاف از مالیات بوده و هر ورقه سلف معرف ارزش ریالی یک تن نفت کوره 380 سانتی‌ استوک در روز عرضه اولی اوراق سلف خواهد بود، به این صورت که قیمت پایه دلاری نفت کوره 380 سانتی استوک، براساس نفت­ کوره 180 سانتی استوک خلیج‌فارس منتشره در نشریه Platt’s European Marketscan  استخراج و با در نظر گرفتن شرائط حاکم بر بازار و اعمال دیفرنشیال مشخص (PEREMIUM/DISCOUNT) و همچنین در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز براساس مکانیزم مصوب هیئت‌ مدیره بورس انرژی مشخص می‌شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت عنوان کرد: قیمت ریالی هر قرارداد در رعایت ماده 78 دستورعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس انرژی، دست کم 2 روز کاری قبل از عرضه در سایت بورس انرژی منتشر خواهد شد، همچنین می‌توان این اوراق را از طریق شبکه کارگزاران دارای مجوز انجام معاملات در بورس انرژی خریداری کرد، معاملات ثانویه این اوراق نیز در نهایت ده روز پس از پایان عرضه اولیه در بورس انرژی قابل انجام خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: شرکت تامین سرمایه بانک ملت به عنوان مشاور پذیرش، متعهد خرید در عرضه اولیه و بازارگردان این اوراق و شرکت کارگزاری بانک ملت نیز عاملیت فروش این اوراق را بر عهده دارند.

وی ضمن اشاره به امکان تسویه این اوراق از دو طریق تحویل فیزیکی نفت کوره یا تسویه نقدی قرارداد سلف در سررسید افزود: طبق طراحی صورت گرفته، این اوراق قابلیت اعمال اختیار فروش و اختیار خرید تبعی را در سررسید یکساله اوراق به ترتیب برای سرمایه‌گذاران و شرکت ملی نفت ایران داراست.

قاسمی تصریح کرد: مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سر رسید حداکثر پنج روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود، همچنین تحویل فیزیکی دارایی پایه براساس ترتیبات مندرج در امیدنامه اوراق سلف صورت خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی همچنین بااشاره به دیگر ویژگیهای اوراق سلف نفت کوره افزود: با توجه به اختیار فروش تبعی درنظر گرفته شده برای خریداران اوراق، حداقل بازدهی این اوراق در سررسید و براساس قیمت ریالی آن، معادل 25 درصد روز شمار است، همچنین امکان کسب سود مازاد بر حداقل تضمین شده تا سقف 28 درصد از دیگر مزایای این اوراق برای سرمایه‌گذاران است که می‌تواند باعث ورود سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی مازاد جامعه به سمت بازار سرمایه شود.

کد خبر 244837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =