اتحادیه اروپا اجرای توافق هسته‌ای با ایران را آغاز کرد

شورای اتحادیه اروپا اجرای قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد را آغاز کرد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، شورای اتحادیه اروپا، نهاد تصمیم گیرنده این اتحادیه، روز جمعه (نهم مردادماه) نخستین گام قانونی در اجرای توافق جامع هسته‌ای میان تهران و کشورهای گروه ۱+۵ و ایران را برداشت.

این توافق، شامل تغییرهایی در برنامه‌ها و فعالیتهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در برابر لغو تحریمهای بین‌المللی، در روز ۱۴ ژوئیه (سه شنبه 23 تیرماه) به دست آمد و روز ۲۰ ژوئیه (دوشنبه 29 تیرماه) شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای، اجرای آن را تایید کرد.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، قطعنامه شورای امنیت شامل لغو برخی محدودیتهایی است که هم اکنون علیه ایران اجرا می‌شود.

مصوبه روز جمعه اتحادیه اروپا به طور مشخص از تحریمهایی نام می برد که در این مرحله، کشورهای عضو دیکر ملزم به تبعیت از آنها نیستند؛ تحریمها براساس قطعنامه مصوب 29 تیر ماه شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد.

این موارد شامل تحریم حمل برخی تجهیزات مرتبط با فعالیت هسته ای از ایران به خارج، اقدام برای تغییرهایی در 2 آبشار سانتریفوژ در مرکز فردو و تغییرهای لازم در رآکتور آب سنگین اراک می شوند.

 انتقال تجهیزات و انجام فعالیتهای لازم برای اجرای تعهدهای مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا برای ایجاد زمینه لازم برای انجام این تعهدها نیز از شمول تحریمهای اتحادیه اروپا خارج شده است.

با صدور این مصوبه، ممنوعیت فعالیت و مشارکت شرکتها و شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این زمینه‌ها برداشته شده است.

افزون بر تحریمهای شورای امنیت، اتحادیه اروپا تحریمهای یکجانبه‌ای را نیز علیه ایران به اجرا گذاشته که شامل ممنوعیت معاملات نفتی و همکاری در بخش انرژی و همچنین خدمات جانبی مرتبط با نقل و انتقال نفت است، اتحادیه اروپا همچنین ایران را مشمول تحریمهای بانکی و مالی قرار داده است.

کد خبر 244838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =