تلاش هندیها برای تسریع در تسویه بدهی نفتی خود به ایران

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع هندی از مثبت بودن مذاکرات هیئت هندی با مقامهای ایرانی در تهران درباره بدهیهای دهلی نو به ایران و قرارداد میدان گاز فرزاد بی خبر داد.

به گزارش روزنامه هندی فایننشال اکسپرس، پس از توافق هسته ای اخیر تهران و کشورهای گروه 1+5 ، هیئتی از مقامهای وزارتخانه های نفت و دارایی هند برای بررسی راههای تسویه بدهی نفتی 6 میلیار و 500 میلیون دلاری خود بابت خرید نفت با مقامهای ایرانی، به تهران سفر کردند.

هئیت هندی همچنین  درباره حضور شرکت هندی او ان جی سی ویدش (او وی ال) در توسعه میدان گازی فرزاد بی با مقامهای ایرانی در تهران مذاکره کردند.

راجیو مهریشی، معاون وزیر اقتصاد و آشوتوش جیندال معاون وزیر نفت هند و مقامهایی از شرکت او ان جی سی ویدش از اعضای این هئیت هندی در سفر به ایران بودند.

حضور اون ان جی سی ویدش در پروژه توسعه میدان گازی فرزاد بی به منظور برداشت 20 میلیون تن نفت و معادل نفت تا سال 2018، برای این شرکت حیاتی است.

شرکت اون ان جی سی ویدیش میدان گازی فرزاد بی را در سال 2012  کشف کرد، اما تاکنون قرارداد رسمی برای برداشت از ذخایر این  میدان امضا نشده؛ ذخایر گازی این میدان 21 تریلیون و 680 میلیارد فوت مکعب برآورد شده است.

تحریمهای غرب علیه ایران مانع از امضای قرارداد برداشت از میدان گازی فرزاد بی میان تهران و دهلی نو شد.

منابع هندی  گفتندکه مذاکرات در تهران دوستانه بوده است.

آنها افزودند: معاون وزیر اقتصاد هند پس از مذاکرات در تهران با مقامهای بانک مرکزی هند  برای یافتن راهی عملی به منظور پرداخت بدهیهای نفتی دهلی نو به تهران دیدار کرده است.

احتمال می رود هند بدهیهای نفتی خود به ایران ایران را در چند قسط پرداخت کند.

 بانک هندی یو سی او پیش تر با بانکهای پارسیان،‌ پاسارگاد، سامان و اقتصاد نوین برای تسویه طلب خود ارتباط برقرار کرده بود.

یک مقام هندی عضو هیئت اعزامی به تهران گفت: هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است، در طی 10 روز آینده باید به چشم انداز روشنی برسیم.

شرکتهای پالایشگر هندی مانگلور، اسار اوایل و ایندین اویل از ایران نفت خریده اند، اما به دلیل نبود راهی برای پرداخت پول محموله های نفتی وارداتی از تهران، قادر به تسویه بدهی خود نبوده اند.

هند، چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت خام جهان و دومین خریدار عمده نفت خام ایران پس از چین، در دوران تحریمها نیز به تجارت نفتی خود با تهران ادامه داد.

دهلی نو در بازه زمانی 2015-2014 حدود 10 تا 11 میلیون تن نفت خام از ایران خرید، اما این مقدار در بازه زمانی 2010-2009 پیش از اعمال فشار و تحریمهای شدید از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا 21 میلیون و 200 هزار تن بود.

واردات نفت خام هند از ایران در بازه زمانی 2011-2010 به 18 میلیون و 500 هزار تن و در بازه زمانی 2012-2011 به 18 میلیون و 110 هزار تن و با تشدید تحریمها در بازه زمانی 2013-2012  به 13 میلیون و 140 هزار تن رسید.

بر اساس این گزارش مذاکرات هندیها درباره دستیابی شرکت او ان جی سی ویدش به امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی نیز مثبت بوده است.

یک مقام هندی دیگر در این باره گفت: مدتی طول می کشد تا بیانیه ای رسمی در این باره منتشر شود، اما موضوع مورد مذاکره در حال پیشرفت است.

کد خبر 244848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =