احتمال تاخیر در تکمیل خط لوله گازی ترکیش استریم

وزیر انرژی روسیه گفت: با توجه به مخاطره های موجود برای احداث خط لوله زیردریایی ترکیش استریم، امکان تاخیر در تکمیل این خط لوله وجود دارد.

به گزارش روزنامه تودی زمان به نقل از خبرگزاری اینترفکس، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در روز چهارشنبه (7 مردادماه) اعلام کرد که با وجود امضای توافقنامه میان روسیه و ترکیه و رسیدن به توافق بر سر احداث این خط لوله برای انتقال گاز از روسیه به ترکیه، با وجود خطرهای موجود در دریای سیاه امکان به تکمیل خط لوله ترکیش استریم زیاد است.

شرکت گازپروم روسیه که پروژه ترکیش استریم را  آغاز کرده، قرار است از طریق احداث خط لوله ای از روسیه به ترکیه که از مسیر دریای سیاه می گذرد، سالانه 15.75 میلیارد متر مکعب گاز را انتقال دهد؛ این پروژه طبق برنامه باید در سال 2017 آغاز به کار کند.

بنا بر طرح اولیه ساخت این خط لوله، به طور کلی ١٤ میلیارد مترمکعب گاز در سال به ترکیه عرضه و باقیمانده آن نیز به قطب گازی واقع در مرز ترکیه و یونان منتقل و برای تحویل به مشتریان گازپروم در جنوب اروپا ترانزیت می‌شود.

نواک گفت: اگر عملیات ساخت آغاز نشود، در زمان تحویل تاخیر به وجود می آید.

ترکیش استریم می تواند تا سال 2020  بوسیله چهار خط لوله سالانه حدود 63 میلیاردمترمکعب گاز روسیه را به ترکیه و پس از آن از طریق یونان به جنوب اروپا انتقال دهد.

گفته می شود در صورتی که گازپروم به طور کلی این پروژه توسعه شبکه گازی روسیه را کنار بگذارد، پیمانکاران بیش از یک میلیارد دلار خسارت می بینند.

گازپروم در حال احداث کریدور جنوبی به طول ٢ هزار و ٥٠٠ کیلومتر است که از خاک روسیه آغاز می شود و عرضه گاز به ترکیه را افزایش می دهد. 

این شرکت پیش تر اعلام کرده بود که توسعه این خط لوله طبق برنامه در حال پیشروی است.

وزیر انرژی روسیه روز سه شنبه (ششم مرداد ماه) گفته بود: مسکو به امضای توافقنامه میان دولتی تنها برای فاز نخست این خط لوله توافق کرده است، اما ترکیه خواستار ارسال گاز بیشتر شده است.

نخستین فاز این خط لوله که قرار است در چهار فاز ساخته شود، سال آینده به بهره برداری می رسد تا تنها به ترکیه گازرسانی کند؛ البته راه اندازی این خط به توافق مسکو و آنکارا بر سر قیمت گاز صادراتی بستگی خواهد داشت.

شرکت بوتاش تهدید کرده است که اگر این موضوع در نشستهایی با حضور نمایندگان ٢ کشور حل نشود مسئله قیمت را به دادگاه های بین المللی خواهد کشاند. 

خط لوله ترکیش استریم قرار است که در ماه دسامبر سال 2016 راه اندازی شود.

کد خبر 244850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =