یک شبکه خبری ترکیه روز جمعه به نقل از الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گزارش داد که این کشور نرخ گاز صادراتی به ترکیه را به میزان 10.25 درصد کاهش داده است. ترکیه خواهان تعدیل 15 درصدی بود.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه روز جمعه نوشت: ترکیه و روسیه در خصوص نرخ گاز صادراتی به توافق رسیدند.
در این خبر به نقل از وزیر انرژی روسیه آمده است: شرکت گازپروم روسیه با شرکت بوتاش ترکیه در خصوص تعدیل نرخ گاز صادراتی روسیه به ترکیه به میزان 10.25 درصد به توافق رسیده اند ولی هنوز پروتکلی در این زمینه به امضا نرسیده است.
بنابراین گزارش نواک خبرهای مربوط به منتفی شدن طرح انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق قلمروی ترکیه را تکذیب کرد و گفته است: مقامات ترکیه در خصوص انصراف از طرح اظهار نظری نکرده اند و دو طرف در خصوص انعقاد قرارداد دولتی به گفت و گوها ادامه می دهند.
در همین حال قرار است روسای جمهوری دو کشور در حاشیه نشست سران گروه 20 به میزبانی ترکیه در ماه نوامبر سالجاری در آنتالیا نیز موضوع همکاریهای انرژی بین دو کشور را بررسی کنند. این تصمیم در گفت و گوی تلفنی هفته گذشته رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ترکیه و روسیه اتخاذ شد.
طرح انتقال مستقیم گاز روسیه از طریق ترکیه به اروپا به دنبال بروز بحران در روابط روسیه و اوکراین مطرح شده است. ظرفیت انتقال این خط سالانه 63 میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شده که 47 میلیارد مترمکعب آن به اروپا و بقیه به میزان 16 میلیارد مترمکعب در داخل ترکیه استفاده خواهد شد.
«تانر یلدیز» وزیر انرژی ترکیه اوایل اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد: بر مبنای قراردادی که شرکت دولتی بوتاش با شرکت گازپروم امضا کرده، آنکارا از تخفیف قابل توجهی در بهای گاز خریداری شده برخوردار می شود.
در حالی که ترکیه انتظار دریافت تخفیف 15 درصدی در نرخ گاز صادراتی روسیه را داشت، اما دیده می شود که روسیه فقط با تعدیلی به میزان 10.25 درصد رضایت داده است.
براساس گزارش این شبکه خبری، آنکارا چندین سال است از ایران نیز به عنوان دومین کشور بزرگ صادر کننده گاز به ترکیه، درخواست کرده است که تعدیل هایی در نرخ گاز صادراتی خود درنظر بگیرد که به دنبال بی نتیجه ماندن این درخواست، موضوع را به داوری بین المللی ارجاع داده و انتظار می رود نتیجه قطعی آن در دوره پیش رو اعلام شود.
جمهوری اسلامی ایران بعد از روسیه دومین صادرکننده بزرگ گاز به ترکیه به شمار می رود که نزدیک به 20 درصد تقاضای گاز ترکیه را تامین می کند.
روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز ترکیه، افزون بر خط غربی، از طریق خط لوله موسوم به جریان آبی در بستر دریای سیاه نیز سالانه 16 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند.
ترکیه از خط غربی سالانه در حدود 4 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه تامین می کند.
بر اساس اطلاعات سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه، این کشور در سال 2013 میلادی 58 درصد از واردات گاز خود را از روسیه تامین کرده است.
با توجه به تامین شدن بیش از 40 درصد برق ترکیه از نیروگاه های گازی، پایداری در واردات گاز برای این کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است.

کد خبر 244853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =