وزارت نفت در پساتحریم وارد فاز جدیدی از توسعه اقتصادی می‌شود

بازگرداندن و آزاد کردن بازار نفت ایران در عرصه جهانی، حرکت به سمت توسعه پالایشگاه و پتروشیمی‌ها برای مقابله با ضربه‌پذیری درآمدها با ابزار کاستن از خام فروشی، وزارت نفت را در شرایط پس از تحریمها وارد عرصه جدیدی از تلاش و برنامه‌ریزی راهبردی می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، صنعت نفت ایران با برچیده شدن تحریمها سهم ازدست‌رفته خود را در بازار جهانی نفت بازخواهد گردانید؛ این موضع نفتی که رنگ بوی سیاسی و اقتصادی دارد تاکنون از قول مسئولان ذی‌ربط بارها تکرار شده است اما چگونه این موضوع با بلاترین اثر مثبت بر اقتصاد کشور اجرایی می‌شود.

سیدعبدالکریم هاشمی در همین زمینه گفت: باید بازار نفت را خود را به دست آوریم و همزمان به سمت تولید فرآورده حرکت کنیم (بند 13 سیاستهای اقتصاد مقاومتی) چون به دلیل تحریمهای ظالمانه به‌ناچار بازار نفت ایران محدودتر شده بود بنابراین پس از تحریمها ایران بازار خود را بازخواهد گردانید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: تولید و صادرات روزانه برای تحقق این برنامه باید افزایش یابد و به‌موازات این سیاست باید تولید انواع فرآورده به‌منظور کاهش خام فروشی نیز شتاب گیرد.

وی بابیان این‌که صادرات فرآورده به نسبت نفت خام درآمد ارزی فراوان‌تری برای کشور ایجاد می‌کند، افزود: باید 2 سیاست را به‌طور همزمان اجرا کنیم یکی جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای جبران عقب ماندگیها و دیگری استفاده از توان داخلی و بخش خصوصی است.

این نماینده مجلس نهم، دستیابی به هدف افزایش صادرات نفت و تولید فرآورده را در گروی تهیه دانش و فناوریهای جدید برای صنعت نفت هم دانست و گفت: از هم‌اکنون باید در اندیشه آینده باشیم تا اگر دوباره کشور در تنگنا قرار گرفت با اقتصادی مقاوم، زیان کمتری متوجه کشور شود.

وی تأکید کرد: بر همین اساس در شرایط پس از تحریمها، دیدگاه تقویت صنعت نفت با سرمایه‌گذاری‌های جدید برای تولید فرآورده و کاهش خام فروشی تقویت می‌شود تا توسعه در نفت پایدارتر شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه، این سناریو که ایران در ابتدا بازار ازدست‌رفته خود در بازار جهانی نفت بازگرداند و بعدازآن با سازوکاری مشخص تولید فرآورده و محصول نهایی را افزایش دهد تا از روند خام فروشی کاسته شود را منطقی دانست.

وی بابیان این‌که دیدگاه‌ کاهش خام فروشی در دولت وجود دارد، افزود: با توجه به تجربه‌های موجود در دولت، به‌طور حتم از آن‌ها استفاده خواهد شد؛ بنابراین وزارت نفت در شرایط پس از تحریم تغییر جبهه خواهد داد و از سنگر فروش نفت در شرایط سخت به سنگر تولید فرآورده و همین‌طور صادرات نفت خام به‌اندازه‌ای که نیاز داریم حرکت خواهد کرد.

این نماینده مجلس نهم یادآوری کرد: کار اساسی ما توسعه صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی و تولید انواع فرآورده‌های نفتی و محصول نهایی برای تأمین نیاز داخل و صادرات خواهد بود.

کد خبر 244859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =