صنعت نفت نیازمند 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در 5 سال آینده است

مدیرکل برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت گفت: صنعت نفت به حداقل 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در طول برنامه ششم توسعه نیازمند است.

سعید قوام پور در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که برنامه ششم توسعه در حال نهایی شدن در وزارت نفت است، درباره این که صنعت نفت به چه میزان سرمایه گذاری در طول برنامه ششم توسعه نیازمند است، تصریح کرد: صنعت نفت بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به حداقل 100 و حداکثر 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در طول برنامه ششم توسعه نیازمند است.

وی با بیان این که برنامه ششم توسعه در وزارت نفت بر اساس واقعیت تدوین شده است، تصریح کرد: با توجه به مشکل منابع مالی در صنعت نفت، تلاش بر این است که پروژه های این صنعت، اولویت بندی و نحوه تامین مالی آنها مشخص شود.

به گزارش شانا، اگرچه بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از آمدن به نفت به دلیل مشکلات شدید منابع مالی در نخستین گام اقدام به اولویت بندی پروژه ها کرده بود اما در طول دو سال اخیر با کاهش قیمت نفت، این صنعت با مشکلات شدید منابع مالی روبرو بوده بطوری که تلاش شده است در تدوین برنامه ششم توسعه این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد و محل تامین مالی پروژه ها صنعت نفت مشخص باشد.

وزیر نفت اخیرا در گفتگو با برنامه زنده " نگاه یک " بصورت شفاف این موضوع را این گونه تشریح کرده بود: «زمانی که قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی به طور متوسط ١١٠ دلار بود سهم شرکت ملی نفت ایران از صادرات روزانه ٢,٥ میلیون بشکه، ١٤.٥ درصد بود. اما هم اکنون اوضاع متفاوت شده زیرا صادرات نفت ما به یک میلیون بشکه در روز و قیمت نفت به ٥٠ دلار در هر بشکه سقوط کرده است، به عبارت دیگر، هم اکنون نسبت به گذشته سهم شرکت ملی نفت ایران از درآمدهای نفتی  حدود ٣ درصد است نه ١٤.٥ درصد!»

زنگنه گفته بود: در سالهای ٩٠، ٩١ و ٩٢ به ترتیب ١٩، ٢١ و زیر ١٠ میلیارد دلار در صنعت نفت هزینه شده است در حالی که این میزان در سال گذشته به حدود ٦ میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود امسال بسیار پایین تر از پارسال در این صنعت سرمایه گذاری شود.
     

کد خبر 244968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =