اردوغان و پوتین درباره خط لوله گازی ترکیش استریم مذاکره می کنند

دیدار و مذاکرات احتمالی رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه شاید برای حل و فصل چالشهای پیش روی پروژه ساخت خط لوله گازی ترکیش استریم کار ساز باشد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، معاون مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: احتمال می رود بن بست کنونی بر سر برنامه ساخت خط لوله گازی ترکیش استریم در جریان ملاقات رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در ماه نوامبر برطرف شود.

مذاکرات میان روسیه و ترکیه بر سر پروژه احداث خط لوله ترکیش استریم تاکنون متوقف مانده است از این رو شاید برای برطرف کردن تنگنای موجود بر سر راه اجرای این پروژه نیاز به دیدار سران دو کشور باشد.

امید یادریم، سفیر ترکیه در مسکو به خبرگزاری ریانووستی گفت: ملاقات دو جانبه پوتین و رجب طیب اردوغان ممکن است در جریان جلسه شورای عالی همکاریهای مسکو و آنکارا و پیش از پایان ماه نوامبر در کازان روسیه رخ دهد.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه در ماه فوریه اعلام کرده بود که آنکارا برای خرید 28 تا 30 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از روسیه، 10.25 درصد تخفیف گرفته، اما این تخفیف که از ژانویه 2015 اعمال می شود همچنان نیازمند امضای نهایی است.

یکی دیگر از موارد که در ملاقات دو جانبه سران میکو و آنکارا به بحث گذاشته می شود، اصرار روسیه بر دریافت مجوز ساخت خط لوله گازی ترکیش استریم از ترکیه خواهد بود.

ترکیه تاکنون تنها مجوز ساخت فاز نخست خط لوله را صادر کرده است.

پروژه ترکیش استریم یک خط لوله پیشنهادی است که قرار است از روسیه و ترکیه عبور کند و پس از عبور از دریای سیاه، به یونان در جنوب اروپا برسد. قرار است که از دسامبر سال ٢٠١٦ این پروژه عملیاتی شود.

این خط لوله قرار است جایگزین خط لوله ساوث استریم شود که مسکو آن را دسامبر پارسال در پی تضادهایی که با اتحادیه اروپا داشت، منتفی کرد.

ترکیش استریم می تواند تا سال ٢٠٢٠  بوسیله چهار خط لوله سالانه حدود ٦٣ میلیاردمترمکعب گاز روسیه را به ترکیه و پس از آن از طریق یونان به جنوب اروپا انتقال دهد.

وزیر انرژی روسیه روز سه شنبه (ششم مرداد ماه) گفته بود: مسکو به امضای توافقنامه میان دولتی تنها برای فاز نخست این خط لوله توافق کرده است، اما ترکیه خواستار ارسال گاز بیشتر شده است.

نخستین فاز این خط لوله که قرار است در چهار فاز ساخته شود، سال آینده به بهره برداری می رسد تا تنها به ترکیه گازرسانی کند؛ البته راه اندازی این خط به توافق مسکو و آنکارا بر سر قیمت گاز صادراتی بستگی خواهد داشت.

خط لوله ترکیش استریم قرار است که در ماه دسامبر سال ٢٠١٦ راه اندازی شود.

نخستین خط لوله مستقیم انتقال گاز روسیه به ترکیه بلو استریم بوده است که در سال 2005 ساخته شد، توسعه این خط لوله با پروژه ساوث استریم جایگزین شد.

پوتین در سال 2009 میلادی طرح خط لوله بلو استریم-1 به موازات خط لوله گازی بلو استریم در زیر دریای سیاه از سامسون به جیهان و سپس امتداد آن تا سوریه، لبنان و قبرس را مطرح کرد.

کد خبر 244969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =