قیمت نفت تا سال 2020 از 50 دلار بالاتر نمی رود

تحلیلگر بانک گلدمن ساکس پیش بینی می کند که قیمتهای جهانی نفت خام با توجه به اوضاع کنونی تا سال 2020 در محدوده 50 دلار برای هر بشکه باقی می ماند.

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، پیش بینی های بانک گلدمن ساکس موجی از نگرانی در میان شرکتهای فعال در بازار انرژی ایجاد کرده است که هم اکنون در تلاش برای کاهش هزینه های خود هستند و سعی می کنند با درآمدهای کمتر از گذشته خود را تطبیق دهند.

چند شرکت فعال نفت و گاز این هفته اعلام کردند که قصد دارند برای باقی ماندن در بازار هزینه های خود را کاهش دهند، از جمله این موارد می توان به برنامه شرکت انگلیسی-هلندی شل برای تعدیل 6 هزار و 500 نفر از سرمایه انسانی خود اشاره کرد.

شرکت سنتریکا نیز از برنامه خود برای اخراج 6 هزار تن از سرمایه انسانی خود خبر داده و شورون آمریکا نیز از اخراج 2 درصد از نیروهای خود در سراسر جهان سخن به میان آورده است.

این ابرنامه ها در حالی اعلام شده است که قیمت نفت شاخص برنت دریای شمال و دابلیو تی آی آمریکا به ترتیب در سطوح 53 و 48 دلار برای هر بشکه در بازار معامله می شوند و اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نیز همچنان در بالاترین سقف به تولید و عرضه ادامه می دهند تا بتوانند سهم خود در بازار نفت خود را در مقابل شیل اویل آمریکا حفظ کنند.

میشل دلا وینیا، یکی از کارشناسان برجسته گلدمن ساکس، در مصاحبه ای با این شبکه خبری گفت: قیمت نفت در بازارهای جهانی تا سال 2020 از محدوده 50 دلار برای هر بشکه بالاتر نمی رود.

وی افزود: موضوعی که ما از گزارشهای مالی منتشر شده از سوی شرکتهای نفتی در سه ماه سوم مشاهده کردیم نشان می دهد که افت قیمت به علت رشد کارایی سیستمهای تولید در مناطق نفتخیز بیشتر شده است و هزینه تولید شیل نفت آمریکا نیز رو به کاهش می رود.

این بدان معناست که قیمت نفت برای چند سال آینده رو به کاهش می گذارد و چنانچه روند تولید به همین شکل ادامه یابد قیمتها بازهم پایین خواهد آمد.

برآوردهای گلدمن ساکس در تناقض با پیش بینی اخیر بانک جهانی است که پیش بینی کرده بود که قیمت نفت در بازارهای جهانی امسال به میانگین 57 دلار و 50 سنت برای هر بشکه و به 71 دلار و 90 سنت تا سال 2020 خواهد بود. 

روبرتو کامینوتو، مدیر سرمایه گذاری در شرکت جی ای ام GAM در این باره گفت: البته نباید ناراحت بود، حوزه بخش انرژی با وجودقیمت پایین نفت همچنان می تواند فرصتهای سرمایه گذاری جذابی برای دارندگان سرمایه فراهم کند.

وی تصریح کرد: بخش انرژی فرصتهای سرمایه گذاری جذابی دارد که هنوز با وجود قیمتهای پایین تر از 100 دلار بسیار قابل توجه هستند، این موضوع می تواند برای تولید کنندگان با سرمایه اندک و متوسط که هزینه های تولید کمتری دارند خبر خوبی باشد. 

کد خبر 244978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =