وزیر نفت هند به ایران سفر می کند

روزنامه هندی د تلگراف در گزارشی از سفر احتمالی وزیر نفت هند به تهران در هفته‌های پیش رو خبر داد.

به گزارش روزنامهتلگراف هند، در پی توافق هسته ای اخیر تهران و 6 قدرت جهانی در وین و لغو تحریمهای ایران، دارمندرا پرادهان در هفته‌های آینده برای بررسی فرصتهای موجود درصنعت نفت و گاز ایران در صدر هیئتی به تهران می آید.

بر اساس این گزارش، احتمال می رود مذاکرات شامل امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی، بازگشت هند به پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان و نوسازی زیرساخـتهای بخش نفت و گاز ایران خواهد بود.

یک مقام ارشد وزارت نفت هند در این‌باره گفت: هند خواهان تقویت روابط با ایران است زیرا ما در زمان تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا در کنار ایران بودیم.

وی افزود: وزیر نفت هند در صدر یک هیئت هندی هفته‌های آینده به برای مذاکره در بخشهای انرژی به تهران سفر می کند.

یک هیئت هندی به سرپرستی راجیو مهریشی، معاون وزیر دارایی هند چندی پیش به تهران سفر کردند، این هیئت از مقامهای وزاتخانه‌های دارایی، نفت و بانک مرکزی هند تشکیل شده بود.

مقام های هندی اعلام کردند که در این سفر درباره نحوه پرداخت بدهی نفتی 6 میلیارد و 500 میلیون دلاری پالایشگاه‌های هند به ایران بابت خرید محموله های نفت خام بحث و گفتگو شده است، هند تمایل دارد پس از پرداخت بدهیهایش، نفت بیشتری از ایران بخرد.

وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت هندی او ان جی سی ودیش واگذار کند، این میدان، یکی از بزرگ‌ ترین میدانهای گازی است که  تاکنون هند در خارج از این کشور کشف کرده است.

با این حال، این شرکت پیش تر به علت تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری حدود هفت میلیارد دلاری در این پروژه کناره‌گیری کرد.

گزارشها حاکی از آن است که هند نیز تمایل دارد تا حضور خود در پروژه آی پی را احیا کند. توسعه بندر چابهار نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی است که هندی‌ها خواهان سهیم شدن در آن هستند.

کد خبر 245001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =