صادرات گاز روسیه به اروپا در ماه ژوئیه افزایش یافت

صادرات گاز روسیه به اروپا در ماه ژوئیه در پی افت قیمتهای جهانی نفت خام، با رشد بی سابقه ای همراه بود.

به گزارش خبرگزاری رویتر، قیمت گاز شرکت گازپروم در پی افت شدید قیمتهای جهانی نفت خام با کاهش روبرو بوده و این بدان معناست که مشتریان اروپایی روسیه، به طور میانگین هم اکنون معادل 45 تا 50 دلار  برای هر بشکه می پردازند که در ژانویه 2015 نیز  در پی افت شدید قیمتها به دلیل تثبت سقف تولید اوپک، نیز شاهد این وضع بودیم.

در صورت افزایش صادرات گاز با توجه به شرایط قیمتی، گازپروم بدترین سال خود را تجربه خواهد کرد.

گازپروم اوایل امسال جایگاه خود به عنوان بزرگ ترین تامین کننده گاز اروپای غربی به نروژ را از دست داد و تولید این کشور به دلیل افت تقاضا و کاهش سرمایه گذاری های در بخش بالادستی با کاهش روبرو شد.

گازپروم دوشنبه (12 مردادماه) اعلام کرد که در ماه ژوئیه حدود 14 میلیارد 29 میلیون متر مکعب گاز به اروپا و ترکیه صادر کرده است.

این شرکت روسی اعلام کرد: در ماه ژوئیه توانست رکورد صادرات گاز در این ماه از سال و بر پایه ماهانه  از یک سال و نیم گذشته، رکرود تازه ای از خود به جا گذارد.

گاز پروم که به طور معمول حدود هشت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور روسیه را شامل می شود، مسکو امیدوار است بتواند تا ماه سپتامبر صادرات گاز خود را به کشور های شمال غربی اروپا افزایش دهد.

شرکت گازپروم پس از بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه از سوی مقامهای کاخ کرملین ضربه شدیدی را متحمل شد،  انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین یکم ماه ژوئیه قطع شد زیرا این دو کشور  بر سر قیمت به توافق نرسیدند.

روسیه یک چهارم گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کند که بخش عمده آن از مسیر اوکراین به این قاره منتقل می‌شد.

مسکو هم اکنون به دلیل نقش آفرینی در بحران اوکراین و بحران شبه جزیره کریمه، تحت تحریمهای اقتصادی و مالی غرب است، اگر چه کاخ کرملین اتهامها را از سوی غربیها مبنی بر کمک مسکو به شورشیان در شرق اوکراین رد می کند.

تولید گاز روسیه ماه مه به ٤٤ میلیارد و ٧٧٠ میلیون مترمکعب رسید، که این مقدار در مقایسه با رقم ٤٢ میلیارد و ٥٨٠ میلیون مترمکعب ماه ژوئن، یک میلیارد و ٤٤٠ میلیون مترمکعب رشد نشان می دهد.

کد خبر 245019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =