اختصاص 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی به روستاها

شرکت ملی گاز ایران برای گازرسانی به شهرها و روستاها در سال 94 حدود شش هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

به گزارش شانا، نماینده وزیر نفت در امور گازرسانی در نشست مشترک با مدیران دستگاه های اجرایی کشور که به میزبانی شرکت گاز استان مازندران برگزار شد، گفت: از سوی مجلس شورای اسلامی به وزارت نفت اختیار داده شده که بر اساس بند "ق" قانون بودجه سال 93 و سایر منابع آن در سال 94، گازرسانی به روستاها را اجرایی کند.

محمود آستانه افزود: بر اساس این قانون، گاز طبیعی جایگزین سوختهای مایع از جمله نفت سفید، گازوئیل و نفت کوره می شود.

وی ادامه داد: سوخت آزاد شده در این طرح در اختیار وزارت نفت قرار می گیرد تا از محل فروش آنها هزینه های گازرسانی تامین شود.

به گفته وی، در سال گذشته معادل سه میلیارد و 700 میلیون لیتر فرآورده در بخش صنایع کشور (به غیر نیروگاه ها و صنایع بزرگ) مصرف شده که تا پایان سال 96، به تدریج گاز جایگزین سوخت مایع در این صنایع خواهد شد.

وی گفت: برای شهرها و روستاهای فاقد گاز نیز گازرسانی به دو میلیون و 360 هزار خانوار در دستور کار قرار گرفته که این تعداد خانوار در استانهای مختلف کشور پراکنده هستند و برای گازرسانی به این خانوارها از محل بند "ق" تامین اعتبار شده است.

آستانه تاکید کرد: برای سال 94 رقمی معادل شش هزار میلیارد تومان توسط شرکت ملی گاز ایران تامین اعتبار شده و از محل این بودجه که بین استانهای مختلف کشور تقسیم می شود گازرسانی به شهرها و روستاها به تدریج انجام خواهد شد.

وی با اشاره به گازرسانی به مناطق صعب العبور مازندران گفت: برای مازندران که از استانهای بسیار پر پتانسیل در کشور بشمار می رود و زیربناهای خوبی را در سرمایه گذاریهای مختلف دارد یک خط انتقال 42 اینچ به طول 170 کیلومتر از دامغان به منطقه کیاسر- ساری- نکا در دست اقدام بوده که برای اجرای این خط، تامین اعتبار شده و پیمانکار نیز در حال فعالیت اجرایی است.

نماینده وزیر نفت در امور گازرسانی ادامه داد: با انجام این پروژه، فشار دیگر خطوط لوله گاز استان که در حال مصرف بوده و عمدتا خط تغذیه هستند نیز تقویت شده و کمبود فشار از این محل تامین می شود، همچنین تامین انرژی نیروگا ه ها نیز بعد از احداث این خط به طور کامل از طریق گاز انجام خواهد شد.

آستانه اعلام کرد: احداث این خط توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در دست اقدام است و تا سال 96 این پروژه به پایان می رسد.

وی با اشاره به بازدید از مسیر گازرسانی در منطقه صعب العبور فریم دودانگه مازندران، سیاست شرکت ملی گاز ایران را گازرسانی به تمام نقاط استان دانست و گفت: منطقه مذکور با نقشه برداری ابتدایی و طراحیهای خوب انجام شده در برنامه گازرسانی قرار گرفته و پیمان سپاری نیز به تدریج انجام خواهد شد که با انجام این خط، مشکل افت فشار خط سوادکوه تا پل سفید نیز مرتفع می شود.

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت گاز مازندران نیز با بیان این که هم اکنون به 49 شهر از 58 شهر استان گازرسانی شده است، گفت: در حال حاضر 225 هزار و 163 خانوار شهری مازندران از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که 99 درصد خانوار شهری استان را شامل می شود.

محمد اسماعیل ابراهیم زاده افزود: گازرسانی به پنج شهر گزنک، رینه، مرزن آباد، آلاشت و کجور نیز در دست اجرا قرار دارد.

وی همچنین یکهزار و 645 روستا از مجموع دو هزار و 921 روستای استان را بهره مند از نعمت گاز عنوان کرد و گفت: تعداد خانوار روستایی گازدار استان 342 هزار و 721 خانوار است که بیش از 85 درصد خانوار روستایی مازندران را شامل می شود.

به گفته وی، گازرسانی به 117 روستای استان در دست اجراست و 254 روستا نیز در برنامه اجرایی سال 94 قرار دارند.

وی طول شبکه تغذیه و توزیع اجرا شده استان را 16 هزار و 78 کیلومتر عنوان و اعلام کرد: تاکنون 668 هزار و 692 انشعاب در استان روی شبکه گازدار نصب شده است.

ابراهیم زاده تعداد مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی عمده استان را یک میلیون و 113 هزار و 275 مشترک دانست و با بیان این که متوسط مصرف روزانه گاز طبیعی در استان مازندران 18 میلیون مترمکعب است، افزود: دو نیروگاه نکا و نوشهر و 767 مشترک صنعتی نیز تحت پوشش گاز طبیعی هستند و تاکنون به 107 جایگاه سی ان جی نیز گازرسانی شده است.

به گفته وی، ساخت و نصب ایستگاه سی جی اس به ظرفیت 200 هزار مترمکعب در ساعت در سرخرود، ادامه بررسی و امکان سنجی نحوه گازرسانی به شهرها و روستاهای مناطق کوهستانی استان، گازرسانی به شهرکهای صنعتی و جایگاههای سی ان جی و بازاریابی و طراحی مجدد شبکه های توزیع و خطوط تغذیه با قدمت بیش از 10 سال به طول 500 کیلومتر از جمله دیگر برنامه های این شرکت بشمار می آید.

کد خبر 245029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =