زیان 250 میلیون دلاری کردستان عراق از توقف خط لوله کرکوک-جیهان

انفجار اخیر خطوط لوله انتقال نفت کرکوک - جیهان، اقلیم کردستان عراق را متحمل هزینه سنگینی کرد.

به گزارش شبکه خبری العربیه، اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه (11 مردادماه) در بیانیه ای اعلام کرد که حمله به خط لوله انتقال نفت خام میدانهای شمالی عراق و منطقه کردنشین عراق به پایانه نفتی جیهان ترکیه بیش از 250 میلیون دلار خسارت برای کردستان عراق به بار آورده است.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه سه شنبه هفته گذشته (ششم مردادماه) اعلام کرده بود: خط لوله انتقال نفت کرکوک-یومورتالیک (کرکوک-جیهان) در اثر حمله تروریستها در استان شیرناک ترکیه واقع در جنوب شرقی این استان منفجر شد.

خط لوله صادرات نفت عراق به ترکیه که یک چهارم نفت عراق را صادر می‌کند، بارها مورد حمله قرار گرفته است؛ این خط لوله ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام را دارد و به طور میانگین روزانه ٣٠٠ تا ٣٥٠ هزار بشکه نفت را از میدان های نفتی کرکوک در شمال عراق به بندر جیهان ترکیه انتقال می‌دهد.

نفت خام تولید شده در میدانهای نفتی استان کرکوک در شمال عراق و میدانهای نفتی منطقه کردستان عراق با خط لوله کرکوک-جیهان به پایانه جیهان ترکیه صادر و از آنجا روانه بازارهای جهانی می شود.

وزیر انرژی ترکیه گفته بود: حمله به خط لوله نفت کرکوک-جیهان و خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه که یک روز پیش از آن رخ داده بود، نشان می دهد که تروریستها به دنبال ناامن کردن ترکیه هستند.

پیش از این نیز خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه نیز شامگاه دوشنبه (پنجم مردادماه) به دست تروریستهای پ. ک. ک منفجر شد، البته فعالیت این خط لوله پس از یک هفته توقف هم اکنون از سرگرفته شده است.

به تازگی حمله های تروریستی به خطوط انتقال نفت و گاز در ترکیه تشدید شده است.


کد خبر 245034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =