۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
  • کد خبر: 245036
شتاب در آماده سازی خط لوله گازی تاپی

ساخت پروژه 10 میلیارد دلاری خط لوله انتقال گاز از مرکز به جنوب آسیا قرار است از ماه سپتامبر امسال آغاز شود.

به گزارش روزنامه پاکستانی اکونومیک تایمز از اسلام آباد، مقامهای پاکستانی امروز (سه شنبه 13 مردادماه 94) این خبر را پس از دیداری با هیئت ترکمنستانی در اسلام آباد اعلام کردند.

ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان مدتهاست توسعه این خط لوله را در سر دارند تا بتوانند بخشی از نیاز روزافزون را به انرژی را از طریق آن برطرف کنند. 

مشکلات داخلی و ناامنیهای شدید در افغانستان ساخت این خط لوله را تا به حال به تأخیر انداخته است.

مقامهای ترکمن دیروز (دوشنبه، 12 مردادماه) به نواز شریف، نخست وزیر پاکستان اعلام کردند که کلنگ آغاز عملیات ساخت این خط لوله امسال به زمین می خورد.

در بیانیه ای دولتی، ترکمنستان اعلام کرد: مراسم کلنگ زنی خط لوله تاپی (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) در ماه دسامبر امسال برگزار می شود

قرار بود شرکت فرانسوی توتال احداث این خط لوله را به عهده گیرد ولی روسیه هم برای انجام آن اعلام آمادگی کرده است.

به جز این خط لوله، پاکستان در پی عملیاتی کردن پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران نیز هست. ایران بخش مربوط به خاک خود را مدتهاست تکمیل کرده در حالی که پاکستان به تازگی شروع به انجام عملیات روی این خط کرده است. مقامهای پاکستانی می گویند به دلیل تحریمهای غرب علیه ایران آنها از انجام عملیات احداث این خط لوله 5 میلیارد دلاری طفره می رفته اند. این ادعا به کرات از سوی مقامهای ایران رد شده است که می گویند تحریمهای غربی هیچ ربطی به این پروژه نداشته و ندارد.

خط لوله تاپی از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به قندهار خواهد رسید و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می یابد؛ هر چند بیشتر این مناطق در مسیر خط لوله در شمار مناطق ناامن قرار دارند، کشورهای یادشده با خوش بینی آن را دنبال می کنند.

قرار است روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز ترکمنستان با خط لوله تاپی به افغانستان ترانزیت شود و سهم هر یک از کشورهای هند و پاکستان از گاز ترانزیتی با این خط لوله روزانه یک میلیارد و ٣٢٥ میلیون فوت مکعب خواهد بود.

با آن که پروژه ساخت خط لوله تاپی در صورت اجرایی شدن، جهش بزرگی در ارزآوری برای دولت ترکمنستان ایجاد خواهد کرد، اما نگرانیهای امنیتی در افغانستان و پاکستان حاکی از آن است که این پروژه احتمال دارد همچنان در حد یک طرح روی کاغذ باقی بماند و کم کم به باد فراموشی سپرده شود.

خط لوله تاپی به طول یکهزار و یکصد مایل با ظرفیت ٧٩٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون گالن در سال از شمال شرق ترکمنستان، جایی که بزرگترین میدان این کشور در آن واقع شده است، آغاز می شود و با عبور از خاک افغانستان و پاکستان در مرز پاکستان- هند پایان می یابد.
کد خبر 245036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =