حفاری 125 هزار متری در آزادگان جنوبی

مجری طرح آزادگان جنوبی با اشاره به حفاری 50 هزار متری چینی‌ها(CNPCI) در طول 19 ماه در این میدان، گفت: این در حالی است که پیمانکاران ایرانی در کمتر از یکسال 125 هزار متر در این میدان حفاری کردند.

محمود مرعشی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به خلع ید چینی‌ها ( شرکت CNPCI) از طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، افزود: نخستین اقدام بعد از خلع ید چینی‌ها، ادامه حفاری چاهها بود که توانستیم به رکورد خوبی در این میان دست یابیم.

وی با اشاره به حفاری 50 هزارمتر در طول مدت 19 ماه حضور چینی‌ها، تصریح کرد: این در حالی است که ایرانیها توانستند در کمتر از یک سال 125 هزار متر در این میدان حفاری کنند.

مجری طرح آزادگان جنوبی همچنین گفت: هم‌اکنون درحال خرید قطعاتی از تجهیزات حفاری چاهها که نیاز  به رشته‌های تکمیلی دارند، هستیم و امیدواریم این قطعات نیز بزودی وارد شود.

مرعشی با بیان این‌که کماکان با 16دکل حفاری در حال حفاری چاههای آزادگان جنوبی هستیم، افزود: به محض این که کالاهای مورد نیاز برای حفاری وارد شود امکان افزایش دکلهای حفاری هم وجود دارد.

وی درباره اقدامهای انجام شده در بخش رو زمینی میدان آزادگان جنوبی، تصریح کرد: از پارسال مناقصه بسته‌های رو زمینی برگزار شده که 20 مناقصه به نتیجه رسیده و آماده‌سازی محلهای احداث واحدهای کارخانه‌ها به وسیله پیمانکاران به پایان رسیده است.

مجری طرح آزادگان جنوبی با اشاره به 91 بستری که دکلها باید در آن موقعیت مستقر شوند، تصریح کرد: در 10 ماه اخیر مناقصه واگذاری این بسترها برگزار شده و 50 موقعیت به پیمانکاران مختلف واگذار شده است و آماده‌سازی بسترحفاری دکلها توسط 4 پیمانکار دیگر در حال انجام است. 

مرعشی ادامه داد: براین اساس چنانچه دکلها وارد آزادگان جنوبی شوند مکانی مناسب برای استقرار آنها وجود دارد و مشکلی از این بابت نیست. 

مجری طرح آزادگان جنوبی با اشاره به برگزاری مناقصه دو واحد تفکیک گر شمالی و جنوبی، گفت: طی 2.5 ماه گذشته احداث این تفکیک‌گرها نیز به پیمانکار واگذار شد که پیمانکار در حال انجام طراحی تفصیلی، آماده سازی تجهیزات، کارگاه و دیگر موارد است.

وی درباره تولید زودهنگام در میدان آزادگان جنوبی نیز افزود: بسته‌های افزایش تولید زودهنگام در میدان آزادگان جنوبی  از 2.5 ماه پیش به پیمانکار واگذار شده که آنها نیز در حال تجهیز کارگاه و تهیه مدارک مهندسی تفصیلی هستند، ضمن این‌که تدارک دیگر بسته‌های رو زمینی در مراحل مختلف مناقصه است. 

به گزارش شانا، هم‌اکنون علاوه بر شرکت ملی حفاری دو شرکت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت پدکس ( مهندسی و توسعه نفت) در میدان آزادگان جنوبی مشغول انجام عملیات حفاری هستند.

میدان آزادگان جنوبی از جمله میدانهای مشترک نفتی در مجاورت مرز عراق (‌80 کیلومتری غرب اهواز) قرار دارد. سال گذشته شرکت چینی CNPC به دلیل انجام ندادن بموقع تعهداتش از ادامه فعالیت در این میدان خلع شد و پیمانکاران ایرانی توسعه میدان را بر عهده گرفتند.

کد خبر 245037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =