خط لوله گازی قفقاز جنوبی در شرق ترکیه منفجر شد

خط لوله قفقاز جنوبی که گاز میدان شاه دنیز آذربایجان واقع در بخش آذری دریای خزر را به شهر ارزروم ترکیه منتقل می کند، امروز (سه شنبه، 13 مردادماه) در شرق این کشور منفجر شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، گونی ازدمیر، یکی از فرمانداران ترکیه اعلام کرد که خط لوله گازی قفقاز جنوبی که با نام خط لوله باکو-تفلیس- قارص-ارزروم شناخته می شود، اوایال صبح امروز در حوزه ساریکامیس واقع در استان قارص ترکیه منفجر شد و در پی این حادثه گاز رسسانی به روستای یاگباسان به دلیل شرایط ایمینی متوقف شد.
وی افزود: تحقیقات برای یافتن علت انفجار خط لوله گازی قفقاز جنوبی ادامه دارد و اقدامهای لازم در این زمینه صورت گرفته است.

خط لوله قفقاز جنوبی، اولین فاز کریدور جنوبی گاز است که گاز را از بخش آذربایجانی دریای خزر به ترکیه منتقل می‌کند تا سپس با اتصال به خط لوله گاز ترنس آناتولین به اروپا برسد.

خط لوله ترنس آناتولین نیز به عنوان بخشی از کریدور جنوبی گاز قرار است گاز طبیعی تولیدی میدان شاه سی ٢ و دیگر میدانهای آذربایجان و به احتمال بعضی کشورهای همسایه آن را از طریق ترکیه به اروپا صادر کند.

پروژه کریدور جنوبی گاز سبب تنوع بخشی اروپا برای تامین منابع هیدروکربن خود و تقویت امنیت انرژی این منطقه می شود و همچنین امکان بدست آوردن بازاری جدید را برای آذربایجان در اروپا به ارمغان خواهد داشت.

این در حالی است که خط لوله انتقال نفت خام کرکوک-جیهان (خط لوله صادرات نفت خام عراق به ترکیه) شامگاه سه شنبه هفته گذشته (ششم مردادماه) با انفجار بمب در مسیر این خط لوله در استان شیرناک ترکیه، متوقف شده بود.

پیش از این نیز خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه نیز شامگاه دوشنبه (پنجم مردادماه) به دست تروریستهای پ ک ک منفجر شد، البته فعالیت این خط لوله پس از یک هفته توقف هم اکنون از سرگرفته شده است.

به تازگی حمله های تروریستی به خطوط انتقال نفت و گاز در ترکیه تشدید شده است.

کد خبر 245042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =