انتقال مطمئن گاز ایران به اروپا با خط لوله گازی ترانس آدریاتیک

رئیس دبیرخانه مشترک کمیسیون همکاری تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان معتقد است خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) می تواند مسیری مطمئن برای صادرات گاز ایران به اروپا باشد.

مهدی محتشمی به خبرگزاری ترند آذربایجان گفت: ایران در حال بررسی مسیرهای مختلف تأمین گاز به دیگر کشورهاست و خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) یکی از این مسیرهاست.

وی گفت: ایران در حال مذاکرات اولیه با آذربایجان است و تاکنون توافقهایی نیز در این زمینه انجام شده است. 

رئیس دبیرخانه مشترک ایران و آذربایجان تصریح کرد: ایران درباره تأمین گاز اروپا از طریق آذربایجان مطالعاتی انجام داده است.

خط لوله گازی تاپ نیز به طول ٨٠٠ کیلومتر قرار است در سال ٢٠١٧ به بهره‌برداری برسد و سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را به اروپا صادر کند.

حداکثر ظرفیت انتقال گاز با این خط لوله ٢٠ میلیارد مترمکعب خواهد بود.

شرکت اکسپو سوئیس (AXPO) و شرکت استات اویل نروژ هر یک با ٤٢,٥ درصد و شرکت یی او ان روهرگاز آلمان با ١٥ درصد از سهامداران ساخت خط لوله تاپ به شمار می روند.

بر اساس این گزارش، رونق عبدالله یف، مدیر عامل شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) یک ماه پیش به تهران آمد و گفتگوهای موثری با وزیر نفت ایران داشت و امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران نیز به آذربایجان سفر کرد.

محتشمی افزود: در این دیدارها مذاکرات بسیار مثبتی در باره استفاده از خاک آذربایجان برای انتقال گاز ایران به اروپا انجام شد.

وی همچنین از احتمال سرمایه گذاری مشترک ایران با آذربایجان در پروژه خط لوله ترانس آدریاتیک صحبت کرد.

رئیس دبیرخانه مشترک ایران و آذربایجان گفت: تهران و باکو زمینه های مشترک بسیاری برای همکاری در بخشهای نفت و گاز دارند  و صادرات گاز از ایران به نخجوان، مشارکت ایران در خطو لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) و خط لوله گازی ترانس آناتولین (تاناپ)  و نیز همکاری در پروژه هایی در دریای خزر از جمله این همکاریهاست.

خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ٢٠١٨ میلادی، سالانه ١٦ میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز واقع در بخش آذری دریای خزر را به اروپا ترانزیت کند.

خط لوله یکهزار و ٨٥٠ کیلومتری (١,١٥٠ مایلی) تاناپ از مرز ترکیه با گرجستان به سمت یونان امتداد دارد و کلیدی برای کاهش وابستگی ترکیه به گاز روسیه به شمار می رود.

آنکارا سال ٢٠١٤ میلادی سهم خود را از خط لوله گازی تاناپ به ٣٠ درصد افزایش داد و شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) و شرکت بی پی به ترتیب ٥٨ و ١٢ درصد باقیمانده سهام این خط لوله را در اختیار دارند.

محتشمی همچنین از تمایل ایران به افزایش سهم خود در پروژه فاز دوم توسعه میدان گازی شاه دنیز خبر داد، شرکت نیکو  ایران در پروزه میدان شاه دنیز 10 درصد سهم دارد.

میدان شاه دنیز، یکی از بزرگترین میدانهای گازی جهان به شمار می رود که تحت کنسرسیومی به مدیریت شرکت بی پی انگلیس توسعه یافته است.


کد خبر 245049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =