۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
  • کد خبر: 245052
آشنایی با بودجه شرکتهای دولتی

در بررسی بودجه، بیشتر به بودجه عمومی توجه شده و بودجه شرکتهای دولتی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این در حالی است که این قسمت از بودجه به لحاظ حجم و همچنین تعداد شرکتهای مشمول بسیار بزرگ است.

به گزارش شانا، دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهشهای مجلس بابیان این مطلب که بودجه کل کشور به دو بخش اصلی بودجه عمومی و بودجه شرکتهای دولتی تقسیم می‌شود، افزود: به‌طور معمول در بررسی بودجه، بیشتر به بودجه عمومی توجه شده و بودجه شرکتهای دولتی کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

این گزارش توضیح می‌دهد:  این در حالی است که این قسمت از بودجه به لحاظ حجم و همچنین تعداد شرکتهای مشمول بسیار بزرگ است. 

افزون بر این، شناخت دقیق فرآیند بودجه‌ریزی شرکتهای دولتی بدون شناخت مبانی قانونی فعالیت آنها ممکن نیست.

لذا با توجه به اهمیت موضوع و شفاف نبودن بسیاری از ابعاد فعالیت شرکتهای دولتی برای جامعه کارشناسی ، مرکز پژوهشهای مجلس یک دوره آموزشی تحت عنوان بودجه شرکتهای دولتی در پاییز سال 1392 برگزار کرد که طی آن نه‌تنها مباحث مربوط به بودجه‌ریزی بلکه دیگر مباحث حقوقی و قانونی مرتبط با این شرکتها به‌صورت فشرده موردبحث قرار گرفت.

 گفتنی است: ازآنجاکه این دوره برای همکاران مرکز و حتی نمایندگان مجلس برگزارشده، سعی بر آن بوده تا جنبه‌های تقنینی بودجه شرکتهای دولتی بحث و بررسی شوند.

بدیهی است جزئیات فنی بررسی بودجه شرکتهای دولتی یا به عبارتی تدریس عملی نحوه بررسی بودجه شرکتهای دولتی موردنظر این دوره نبوده و به‌طور عمد به آن پرداخته نشده است.

لازم به ذکر است که این گزارش حاصل پیاده‌سازی، ویرایش و تدوین مطالب ارائه‌شده در این دوره است، نوشته حاضر از غنای خوبی برخوردار بوده و می‌تواند برای کسانی که تمایل به آشنایی با نحوه فعالیت شرکتهای دولتی دارند ، بسیار مفید باشد.

برای دریافت گزارش یادشده اینجا را کلیک کنید. 

 

کد خبر 245052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =