خلا مهندسی ارزش در ازدیاد برداشت باید پرشود

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که مخازن بزرگ شرکت مناطق نفتخیز جنوب در اولویت توسعه به روشهای EOR , IOR هستند، گفت: جای خالی مهندسی ارزش در ازدیاد برداشت باید پر شود.

به گزارش شانا، به نقل از شرکت ملی نفت ایران، رکن الدین جوادی در حاشیه نشست تبادل نظر پیرامون بررسی سیاستهای کلی بهبود ازدیاد برداشت که امروز (سه شنبه، 13 مردادماه) برگزارشد درباره ضرورت تشکیل این نشست گفت: این جلسه پیرو سیاستگذاری ای است که از سوی وزیر نفت در خردادماه ابلاغ و در آن محورهایی برای برنامه ریزی امکان برداشت بیشتر از مخازن به روشهای EOR و IOR ( بهبود و افزایش تولید) مشخص شد.

وی افزود: این سیاستها به واحدها و شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت ابلاغ  و از سوی این شرکتها بررسی اولیه روی آن انجام شد و این جلسه جهت تبادل نظر برای استخراج نقشه راه برنامه ششم توسعه در زمینه بهبود و افزایش تولید تشکیل شده است.

جوادی با بیان این که در نشست امروز اقدامهایی که تاکنون در زمینه EOR و IOR انجام شده است مورد بررسی قرار گرفت، افزود: همچنین در این نشست میزان تحقق برنامه های گذشته و دلایل عقب ماندن از برخی برنامه ها مورد بحث واقع شد تا در برنامه ششم توسعه راهبردهایی تعریف شود که مشکلات موجود را برطرف کند.

معاون وزیر نفت افزود: در بخش تفضیلی نیز بحث روی مخازنی است که برای اعمال روشهای EOR و IOR اولویت دارند و همین طور روشهایی در توسعه که به صورت مشخص در بخش تهیه MDP و روشهای حفاری مطرح هستند که می تواند زمینه ساز برداشت بهتر از مخازن و کارآمدتر شدن روشهای بهبود و افزایش تولید در آینده برای آن مخازن باشد.

جوادی گفت: مخازنی که در شرکت نفت فلات قاره قرار دارند و با این روشها اکنون در حال اجرا هست و مخازن بزرگی که در شرکت مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد مانند میدانهای اهواز، آسماری و کارون، اولویتهای اصلی به دلیل ظرفیت تولیدشان خواهند بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود:‌ در گذشته در مجموعه صنعت نفت فعالیتهایی در زمینه EOR و IOR انجام شده است اما آنچه که همیشه با آن مواجه بوده ایم، این است که در طرحها فاصله ای بین آنچه اتفاق می افتد با آنچه انتظار می رود وجود دارد که باید در آینده این فاصله کاهش یابد.

جوادی با بیان این که باید توجه داشت که غالبا EOR هایی که همگام با توسعه بوده اند موفقیت بیشتری از EOR هایی داشته اند که همزمان با ازدیاد برداشت رخ داده است، تاکید کرد: نیازمند تلفیقی از اتاق فکر و مهندسی ارزش هستیم و باید در آینده جای خالی مهندسی ارزش در ازدیاد برداشت پر شود.

کد خبر 245057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =