چراغ سبز باکو به تهران برای دسترسی به بازارهای نفت و گاز اروپا

وزیر صنایع و اقتصاد آذربایجان پس از دیدار با وزیر نفت پیشنهاد استفاده ایران از زیرساختهای صادراتی آذربایجان را برای انتقال نفت و گاز خود به بازارهای جهانی مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ترند از تهران، شاهین مصطفی یف، وزیر صنایع و اقتصاد آذربایجان امروز (سه شنبه، 13 مردادماه) پس از دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در تهران گفت: باکو به تهران پیشنهاد داده است که ایران برای صادرات نفت خام و گاز طبیعی خود به بازارهای جهانی از مسیرها و زیرساختهای صادراتی آذربایجان استفاده کند.

وی افزود: ایران می تواند از زیر ساختهای صادراتی آذربایجان بویژه خط لوله انتقال نفت باکو-تفلیس-جیهان برای صادرات نفت خام خود به بازارهای جهانی بهره مند شود.

وزیر صنایع و اقتصاد آذربایجان افزود: ایران می تواند در آینده برای تامین گاز مورد نیاز خط لوله ترانس آناتولین به این پروژه بپیوندد.

آذربایجان همچنین ایران را به استفاده از ذخیره سازیهای گاز آذربایجان برای نگهداری گاز طبیعی در این تاسیسات و استفاده در زمانی که مصرف رشد می کند، دعوت کرد.

ایران نیز ارائه خدمات مهندسی در حوزه نفت و گاز به آذربایجان و مشارکت دو کشور در ساخت تجهیزات نفت و گاز را پیشنهاد داد.

خط لوله باکو - تفلیس - جیهان که عملیات احداث آن در سال ٢٠٠٥ به پایان رسید، از آذربایجان آغاز می شود و از طریق گرجستان به ساحل مدیترانه در ترکیه می رسد.
این خط لوله انتقال نفت خام که فعالیت خود را از سال ٢٠٠٦ آغاز کرده است به طور عمده از ذخایر نفتی بلوک آذری – چراغ – گونشلی و میدان شاهدنیز  استخراج و به پایانه نفتی سنگاچال در نزدیکی باکو منتقل و با گذر از خاک گرجستان وارد ترکیه می شود.

خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ٢٠١٨ میلادی، سالانه ١٦ میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز واقع در بخش آذری دریای خزر را به اروپا ترانزیت کند.

خط لوله یکهزار و ٨٥٠ کیلومتری (١,١٥٠ مایلی) تاناپ از مرز ترکیه با گرجستان به سمت یونان امتداد دارد و کلیدی برای کاهش وابستگی ترکیه به گاز روسیه به شمار می رود.

آنکارا سال ٢٠١٤ میلادی سهم خود را از خط لوله گازی تاناپ به ٣٠ درصد افزایش داد و شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) و شرکت بی پی به ترتیب ٥٨ و ١٢ درصد باقیمانده سهام این خط لوله را در اختیار دارند.

کد خبر 245060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =