10.7میلیارد مترمکعب گاز از سکوی فازهای 15، 16 و 18 به شبکه سراسری تزریق شد

مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در شرکت نفت وگاز پارس با اشاره به تزریق 10.7 میلیارد مترمکعب گاز شیرین به خط سراسری از سه سکوی فازهای 15، 16 و 18 پارس جنوبی گفت: حدود 6.5 میلیون بشکه میعانات گازی نیز تحویل پایانه‌های نفتی شده است.

 به گزارش خبرنگار شانا، رضا فروزش با اشاره به سرمایه‌گذاری 6 میلیارد دلاری برای توسعه  فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تصریح کرد: هم اکنون ساخت و نصب سکوی فاز 15 از پیشرفت 98 درصدی و سکوی فاز 16 از پیشرفت 98.2 درصدی برخوردار است.

وی پیشرفت خطوط لوله بخش فراساحل را 98.53 درصد، بخش خشکی شامل پالایشگاه و آبگیر را 97.7 درصد و حفاریهای انجام شده را 93.2 درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به فعالیتهای اخیری که در این دو فاز انجام شده، انتظار می‌رود بزودی این دو فاز تکمیل و به شرکت ملی گاز ایران به عنوان بهره‌بردار تحویل شود.

فروزش با بیان این که از ابتدای مردادماه 1394 دکل حفاری به منظور تکمیل فعالیتهای حفاری مربوط به چهار حلقه چاه در موقعیت فاز 15 مستقر  و حفاری آغاز شده است، تصریح کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه، به منظوررسیدن به ظرفیت اسمی 100 میلیارد فوت مکعب در هر چاه، عملیات اسید کاری این چاهها آغاز شده و عملیات برای 8 چاه نیز به پایان رسیده است.

به گفته مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی هم اینک چهار ترین( ردیف) شیرین سازی با تأمین خوراک از سه سکوی دریایی فاز 15، فاز 16 و فاز 18 در حال فعالیت هستند و از ابتدای راه‌اندازی تاکنون بیش از 10.7  میلیارد مترمکعب گاز شیرین به خط سراسری تزریق و حدود 6.5 میلیون بشکه میعانات گازی تحویل پایانه‌های نفتی شده است که با تکمیل عملیات اسیدکاری چاهها به تدریج دریافت گاز از سکوهای دریایی و تولید پالایشگاه نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: از ابتدای تیرماه امسال، نخستین ترین واحد LPG پالایشگاه (بازیابی و فراورش پروپان و بوتان )، راه‌اندازی و در سرویس قرار گرفته است و پروپان و بوتان تولیدی تا آماده شدن مخازن ذخیره‌سازی به خط سراسری گاز تزریق می‌شود، ضمن این که ردیف دوم این واحد نیز مراحل پایانی راه‌اندازی را می‌گذراند و بزودی در مدار قرار می‌گیرد.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، فروزش از تلاش برای تکمیل و آماده‌سازی هرچه سریعتر مخازن ذخیره‌سازی پروپان و بوتان خبر داد و گفت: امیدواریم بزودی حداقل دو تانک از چهار تانک ذخیره‌سازی آماده و قابلیت ذخیره سازی داشته باشند که با راه‌اندازی و تکمیل این بخش، همه واحدهای  پالایشگاهی راه‌اندازی و در مدار قرار می‌گیرند.

به گزارش شانا، تاسیسات فازهای 15 و 16 پارس جنوبی شامل دو سکوی حفاری، دو خط لوله 32 اینچ دریایی انتقال گاز با طول حدود 115 کیلومتر، دو خط لوله 4.5 اینچی انتقال محلول گلایکول با طول حدود 115 کیلومتر و واحدهای شیرین سازی گاز و دیگر تأسیسات خدماتی است که کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی مجری طرح توسعه بخشهای خشکی و فراساحلی آن هستند.

طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و سالانه یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان برای خوراک واحدهای پتروشیمی طراحی و احداث شده است.

در حال حاضر 72 درصد گاز مصرفی ایران، معادل روزانه 300 میلیون مترمکعب از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود، که به دستور وزیر نفت قرار است تا پایان سال 100 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید این میدان افزوده شود. 

 

کد خبر 245163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =