۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
  • کد خبر: 245327
روابط ایران و اسپانیا در پساتحریم

اسپانیا برای خروج از رکود و کاهش نرخ بالای بیکاری خود نیازمند سرمایه گذاری است اما در شرائط برد برد ایران و اسپانیا می توانند به افزایش رونق اقتصادی در دو کشور کمک کنند.

به گزارش شانا، در ادامه تمایل کشورهای اروپایی جهت گسترش روابط با تهران بعد از توافقنامه وین و سفر برخی مقامات کشورهای عضو این اتحادیه به ایران، خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر امور خارجه اسپانیا، آنا پاستور، وزیر اشتغال عمومی، و خوزه مانوئل سوریا، وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا به تهران سفر می کنند.

سایت خبری ال موندو به نقل از منابع دولتی با اشاره به این که این سفر بعد از توافق ایران و گروه 1+5 در زمینه برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد، ادامه می دهد: این توافق باعث پایان یافتن انزوای اقتصادی ایران بعد از اعمال تحریمها از سال 2012 خواهد شد.

این گزارش با اشاره به پتانسیلهای ایران در زمینه انرژی و ژئواستراتژیک ادامه می دهد که شرکتهای اسپانیایی علاقمندند که در زمینه انرژی، زیرساخت و ارتباطات راه دور در ایران سرمایه گذاری کنند. قبل از تحریمهای اقتصادی ایران، دو شرکت رپسول و سپسای اسپانیا در زمینه صنعت نفت و انرژی با ایران همکاری داشتند.

در سابقه روابط تجاری ایران و اسپانیا ، حوزه انرژی عموما به عنوان مهمترین بخش همکاریها میان دوطرف به شمار می آمده است. این حوزه در برخی مقاطع زمانی، علاوه بر ارائه ظرفیتهای بالا در بخش صادرات نفت ایران به اسپانیا ، موضوعاتی نظیر سرمایه گذاری مشترک شرکتهای دو کشور در زمینه تولید اقلام انرژی ایران را نیز در بر گرفته است. با این وجود روند همکاریها در حوزه انرژی طی سالهای اخیر تا حد زیادی با کاهش همراه بوده است.

حوزه صنعت و ماشین آلات از دیگر حوزه های همکاری شرکتهای ایرانی و اسپانیایی است. صدور انواع ماشین آلات صنعتی اسپانیا منجمله در بخش سرامیک ، نساجی ، اتوماسیون ، تجهیزات بالابر ، شیرآلات صنعتی ، تجهیزات صنایع غذایی ، صنایع شیمیایی مرتبط با حوزه کشاورزی ، صنعت بهداشتی و ... از جمله زمینه ها و ظرفیتهای مورد تبادل با ایران در سالهای گذشته به شمار می آمده است. در بخش قطعات خودرو و صنعت دارویی نیز ظرفیتهای خوبی برای همکاری شرکتهای دو کشور وجود دارد .

علاوه بر حوزه های فوق ، باتوجه به تجربیات گسترده اسپانیا در حوزه گردشگری ، این بخش از ظرفیتهای بالایی برای تعامل شرکتهای گردشگری ایران با اسپانیا برخوردار است.

حجم مبادلات تجاری ایران و اسپانیا
بیشترین حجم مبادلات تجاری میان ایران و اسپانیا مربوط به سال 2011 است که طی آن ارزش تجارت دو کشور به رقم 4.7 میلیارد یورو رسید. شایان توجه است که در این سال، عمده تجارت دو کشور مربوط به صدور اقلام انرژی ایران به اسپانیا بوده است.

آمارهای منتشره توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران مربوط به مبادلات دو کشور طی سال 1393، ارزش تبادل در این سال را بالغ بر 321 میلیون دلار اعلام کرد که از این میزان ، حدود 146 میلیون دلار را صادرات اسپانیا به ایران و رقمی حدود 175 میلیون دلار را صادرات ایران به اسپانیا تشکیل داده است.

حجم مبادلات ایران و اسپانیا در چهار ماهه نخست 94 شامل صادرات حدود 89 میلیون دلار آهن، زعفران، انگور، روده، فرش و کفپوش ایران به اسپانیا و 53 میلیون دلار واردات الکترودهای زغالی، جرثقیل، مرکب چاپ، کاغذ گراف و نخ نساجی ایران از اسپانیا بوده است.

اقتصاد اسپانیا
دولت اسپانیا همچنان در حال اقداماتی برای معکوس کردن رکود شدید اقتصادی است که از اواسط سال 2008 آغاز شده و هم اکنون این کشور را با یکی از بالاترین نرخ های بیکاری در اروپا مواجه کرده است. اقداماتی مانند ریاضت اقتصادی برای کاهش کسری بودجه و بالا بردن اطمینان سرمایه گذاران خارجی از عمده اقداماتی است که اسپانیاییها برای کاستن از مشکلات اقتصادی خود انجام داده اند.

یانیس واروفاکیس وزیر دارایی پیشین یونان در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال پاییس بااشاره به اوضاع اقتصادی و مالی اسپانیا، گفته است: خطر تبدیل اسپانیا به یک یونان دیگر همیشه وجود دارد و اگر سیاستهای اشتباهی که بر یونان تحمیل شد، بار دیگر تکرار شود، اسپانیا نیز به سرنوشت یونان دچار خواهد شد.

تولید ناخالص داخلی اسپانیا در سال ٢٠١٤ با جمعیت 48.1 میلیون نفری، نیروی کار 23 میلیون نفری و نرخ بیکاری 24 درصدی رقمی بالغ بر یکهزار و 400 میلیارد دلار است. رشد اقتصادی واقعی اقتصاداسپانیا در سال ٢٠١٤ حدود 1.4 درصد گزارش شده است.

برابر آمار مرکز اطلاعات آمار آمریکا، حدود 3.2 درصد تولید ناخالص داخلی اسپانیا مربوط به بخش کشاورزی، 25.4 درصد مربوط به بخش صنعت و 71.4 درصد مربوط است به بخش بازرگانی و خدمات.

تولیدات کشاورزی اسپانیا شامل دانه ها، سبزیها ، زیتون ، انگور ، چغندر قند ، مرکبات . گوشت، مرغ، محصولات لبنی و ماهی می شود.

تولیدات صنعتی اسپانیا شامل مواردی مانند منسوجات و پوشاک (از جمله کفش)، مواد غذایی و نوشیدنی ، فلزات، مواد شیمیایی، کشتی سازی ، خودرو، ابزار و ماشین آلات ، گردشگری، خاک رس و انواع فرآورده های نسوز، دارو و تجهیزات پزشکی است.

درآمدهای بودجه ای دولت اسپانیا در سال ٢٠١٤ حدود 530 میلیارد دلار و مخارج بودجه آن بالغ بر 609 میلیارد دلار بوده است. بدهی خارجی این کشور تا پایان ٣١ دسامبر 2014 رقمی بالغ بر 2 هزار و 269 میلیارد دلار و ذخایر ارزی و طلای آن تا پایان 31 دسامبر 2013 حدود 46.3 میلیارد دلار گزارش شده است.

در بخش تجارت خارجی صادرات اسپانیا در سال ٢٠١٤ حدود 317 میلیارد دلار و واردات این کشور 338 میلیارد دلار است.

در بخش انرژی؛
کشور اسپانیا در سال ٢٠١٢ بالغ بر 277 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده و مصرف برق این کشور حدود 244 میلیارد کیلووات ساعت بوده است. این کشور در سال 2014 حدود 43 درصد از برق مورد استفاده خود را با استفاده از سوختهای فسیلی، حدود 7.7 درصد را از طریق انرژی هسته ای، حدود 19.6 درصد آن را از طریق هیدروالکتریک و حدود 30 درصد دیگر را از طریق دیگر انرژیهای تجدیدپذیر تامین کرده است.

ذخایر نفت خام طبیعی اسپانیا تا یکم ژوئن 2014 حدود 150 میلیون بشکه تخمین زده شده است و این کشور روزانه 7.3 هزار بشکه نفت خام تولید می کند. با توجه به ذخایر اندک نفتی اسپانیا و مصرف بالای آن، واردات نفت خام این کشور به حدود 1.2 میلیون بشکه در روز بالغ می شود.

تولید محصولات پالایشی اسپانیا چیزی بالغ بر 1.3 میلیون بشکه در روز و مصرف آن نزدیک به 1.2 میلیون بشکه در روز گزارش شده است.

ذخایر گاز طبیعی اسپانیا در سال ٢٠١٤ حدود 2.5 میلیارد مترمکعب اعلام شده است. تولید گازطبیعی این کشور چیزی بالغ بر 56 میلیون مترمکعب در سال است. با توجه به مصرف سالیانه 30 میلیارد مترمکعبی گاز طبیعی در اسپانیا و صادرات 5.4 میلیارد مترمکعبی آن توسط این کشور، در سال ٢٠١٣، اسپانیا حدود 35.5 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی وارد کرده است.
بیشتر مزیتهای صادراتی ایران هم اکنون مربوط به محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، مواد اولیه و محصولات کشاورزی است.

اما اسپانیایی ها می دانند که اقتصاد 370 تا 400 میلیارد دلاری ایران با منابع عظیم نفت و گاز و سرزمینی که در هارتلند انرژی جهان قرار گرفته است، با جمعیتی نزدیک به ٧٠ میلیون نفر و نیروی کار تحصیلکرده و پیشرفتهایی که در زمینه های صنعتی به دست آورده، تنها وابسته به مواد خام نیست.

ایران در صورت بازگشت مدیریت شده به عرصه تجارت بین الملل و برخورداری از دانش فنی و هایتکها، طی ده سال آینده توان افزایش تولید ناخالص داخلی خود را به بیش از ٢٥٠٠ میلیارد دلار دارد.

البته این مهم با رشد اقتصادی سالانه ٨ درصدی ممکن نیست. اما توان اقتصادی و تولید ناخالص داخلی ایران فراتر از ٣٧٠ یا ٤٠٠ میلیارد دلار است که امروز به عنوان پایه اقتصادی برای محاسبات آینده از آن استفاده می کنیم.

در این زمینه، صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به همراه صنایع پایین دستی در بخش محصولات تکمیلی و نهایی، نیازمند سرمایه گذاری خارجی جهت نوسازی و توسعه و بهره مندی از دانش فنی و تکنولوژی " های تک" دنیا هستند و در بخش شدت مصرف هم کارهای بسیاری باید صورت گیرد.

علاوه بر این، بخش بالادستی نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و پالایشی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و صنایع تکمیلی مربوط به تولید محصولات نهایی در این بخش، صنایع خودروسازی، صنعت سیمان، صنعت فولاد، صنعت ساختمان، صنعت نساجی، صنایع تولیدکننده تجهیزات و لوازم خانگی، تجهیزات و محصولات مورد مصرف در صنعت برق و مخابرات و به طور کلی همه صنایعی که در ایران کار می کنند نیازمند بازنگری و سرمایه گذاری جدید هستند. اینها به جز مشکلاتی است که در نظام بانکی و بیمه ایران وجود دارد و باید اصلاح شود!.

به طور خلاصه، ایران برای پایین آوردن شدت انرژی باید همه کارخانه ها،کالاها و محصولات انرژی بر را که تاکنون از چین و هند وارد کرده و یا با استانداردهای بسیار پایین در داخل تولید شده است نوسازی کند و با نگاهی جدید شروع به بازسازی اقتصاد و زیرساختهای آن بکند.

ایران کشوری است با رتبه نخست در مجموع ذخایر نفت و گاز جهان و چهارراهی برای تبادل کالا و تجارت در منطقه ثروتمند خاورمیانه که می تواند با اقتصادی شکوفا جهان پیرامون خود را تحت تاثیر قرار داده و رهبری کند؛ اقتصادی که متاسفانه هم اکنون بخش اعظم آن وابسته به نفت است و تجارت خارجی آن عمدتا به محصولات خامی منتهی می شود که در صورت تبدیل به محصولات نهایی، گنجی بی پایان خواهد بود.

آنچه گفته شد، خلاصه ای است از آنچه که کشورهایی مانند اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی همچون ژاپن را تشنه ورود به ایران می کند و آنها می دانند که ورود به ایران می تواند دروازه های جدیدی را به روی اقتصاد آنها بگشاید.

در پایان،
قرار است هیئت بلندپایه اسپانیایی برای گسترش همکاریهای سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کند. همانطور که ایتالیاییها، آلمانیها و فرانسویها، ژاپنیها و...در چندهفته گذشته به ایران آمدند تا روابط خود را احیا کنند.

با توجه به این که بیشترین حجم مبادلات ایران و اسپانیا به سال 2011 و قبل از بحران مالی جهانی باز می گردد و این کشور همچنان با مشکلات مالی و نرخ بالای بیکاری دست و پنجه نرم می کند و نیازمند سرمایه گذاری است،ایران و اسپانیا در شرائط برد برد می توانند با افزایش مبادلات بازرگانی و فنی و مهندسی به افزایش رونق اقتصادی در دو کشور کمک کنند.

کد خبر 245327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =