ایران 45 پروژه نفت و گاز را در کنفرانس لندن معرفی می کند

رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی با اشاره به برنامه ایران برای معرفی 45 پروژه نفت و گاز در کنفرانس لندن گفت: هزینه برداشت هر بشکه نفت خام از میدانهای نفتی ایران هشت تا 10 دلار است، بنابراین پروژه های ما برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود.

تهران 45 پروژه نفت و گاز را برای ارائه در کنفرانس لندن در ماه دسامبر همزمان با رونمایی از مدل تازه قرارداد نفت ایران (IPC) به منظور 2 برابر کردن تولید نفت خام خود، انتخاب کرده است.

سید مهدی حسینی، رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران در مصاحبه ای با شبکه خبری بلومبرگ در تهران گفت: پروژه های اکتشاف، توسعه و برداشت نفت از میدانهای نفت و گاز به همراه مدل تازه قراردادهای نفتی ایران 14 تا 16 دسامبر (23 آذر تا 25 آذرماه 1394) در کنفرانس لندن معرفی می شوند.

وی افزود: ایران امیدوار است تولید نفت خام خود را به پنج میلیون و 700 هزار بشکه در روز برساند.

بنابرمحاسبات بلومبرگ، ایران در ماه ژوئیه روزانه 2 میلیون و 850 هزار بشکه نفت خام تولید کرد.

شرکتهای بین المللی نفت و گاز از جمله شرکت انگلیسی-هلندی شل و بی پی انگلیس برای حضور در پروژه های توسعه میدانهای نفت و گاز ایران پس از لغو تحریمها، ابراز تمایل کرده اند.

حسینی گفت: از آن جا که ما معتقدیم صنعت نفت و گاز، ثروت و توسعه اقتصادی به همراه خواهد داشت، پروژه های نفت و گاز را تا حد امکان و به اندازه مورد نیاز معرفی می کنیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت این کنفرانس، ما معرفی 45 پروژه شامل بلوکهای اکتشافی با هزینه های متفاوت را مد نظر قرار داده ایم.

رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی با بیان این که ایران به شرکتهای نفتی برای تصمیم گیری درباره پیشنهاد حضور در پروژه های نفت و گاز این کشور 2 تا سه ماه زمان می دهد، گفت: درباره زمان دقیق در کنفرانس لندن تصمیم گیری می کنیم و بلافاصله پس از آن ایران منتظر دریافت پیشنهادها خواهد بود.

حسینی عنوان کرد: ما تقریبا با همه شرکتهای بزرگ و متوسط بر سر شرایط قراردادهای نفتی و پروژه ها مشورت کرده ایم و بازخورد آنها مثبت بوده است.

قراردادهای نفتی جدید

رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران گفت: ایران مدل قراردادهای خدمات ریسک را در نظر می گیرد که بازپرداخت هزینه ها به صورت نقدی یا اختصاص نفت را پیشنهاد می دهد.

وی تاکید کرد که شرکتهای نفتی اجازه مالکیت بر ذخایر را نخواهند داشت.

حسینی با بیان این که مدل تازه قراردادهای نفتی ایران شبیه قراردادهای مشارکت اما با ویژگیهای متفاوت خواهد بود، گفت: شرکتهای بین المللی نفت یا شرکتهای سرمایه گذار ریسکهای معینی را خواهند پذیرفت که می توان مقداری از نفت برداشت شده را به آن اختصاص داد یا این که پاداش این ریسک بخشی از نفت است.

وی افزود: تولید هر بشکه نفت خام ایران هشت تا 10 دلار هزینه دارد، بنابراین پروژه های ما برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود.

رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران گفت: در این مورد افت قیمتهای جهانی نفت خام به نفع ایران خواهد بود زیرا قیمتهای بالای نفت پروژه های گران و میدانهای غیر اقتصادی را نیز اقتصادی می کند.

حسینی با بیان این که افت قیمتهای جهانی نفت خام از سطوح 100 دلار به 50 دلار برای هر بشکه کوتاه مدت است، گفت: چنانچه به صنعت نفت جهان نگاه بلند مدت داشته باشیم، تقضای برای نفت خام افزایش می یابد، بنابراین قمیتها نیز افزایش خواهد یافت.

افزایش تولید

رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران گفت: با لغو تحریمهای ایران، این کشور در نظر دارد تولید نفت خام خود را به بیش از چهار میلیون بشکه یا حدود 15 درصد تولید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برساند.

حسینی گفت: در حالی که سهم اوپک در بازارهای جهانی افزایش می یابد بنابراین سهم ما نیز افزایش می باید و ایران نیاز دارد که ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.

در کوتاه مدت ما در نظر داریم روزانه پنج میلیون بشکه نفت خام تولید کنیم و سپس این رقم را به روزانه پنج میلیون و 700 هزار بشکه در روز برسانیم.

شرکت انگلیسی بی پی در تازه ترین گزارش بررسی آماری سالانه انرژی خود ذخایر نفت خام ایران را 157 میلیارد بشکه برآورده کرده است که ای مقدار برای بیش از 40 سال تامین نفت مورد نیاز چین کافی خواهد بود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران چندی پیش در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرده بود: ایران یک هفته بلافاصله پس از لغو تحریمها تولید نفت خام خود را 500 هزار بشکه افزایش می دهد.

وی گفته بود که تحریمهای علیه صنعت نفت ایران تا اواخر نوامبر باید برداشته شود.
کد خبر 245374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =