28 میلیون تن معادل نفت خام تا سال 2020 صرفه جویی می شود

اتحادیه اروپا با هدفگذاری توسعه کلکتورهای خورشیدی به 146 میلیون مترمکعب تا سال 2020، به دنبال تولید 70 تراوات ساعت انرژی حرارتی است که به میزان 28 میلیون تن معادل نفت خام صرفه جویی از طریق کاهش واردات سوخت فسیلی حاصل می شود.

به گزارش شانا، پس از شکوفایی صنعت تولید و فروش کلکتورهای خورشیدی در سال 2008، در چند سال اخیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلایل متفاوتی از جمله رکود اقتصادی با رکود فزاینده ای در این صنعت مواجه بوده اند.

از جمله اهداف مدنظر این کشورها همسو با توسعه استفاده از کلکتورهای خورشیدی برای تولید انرژی حرارتی می توان به کاهش انتشار دی اکسید کربن، تولید اشتغال پایدار مربوط به این نوع سیستمهای خورشیدی و در نهایت افزایش قدرت اقتصادی اتحادیه با جایگزین کردن انرژی خورشیدی به جای واردات انرژیهای فسیلی و بیشتر گاز طبیعی اشاره کرد.

در سال 2013 مساحت کل کلکتورهای خورشیدی (صفحه تخت یا لوله های تحت خلا) مورد بهره برداری در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا (‌EU28 )، با رشد 6.2 درصدی نسبت به سال 2012، حدود 43 میلیون مترمربع بوده است که میزان سرانه آن در این اتحادیه 84 مترمربع به ازای هر هزار نفر بوده است.

با استحصال سالیانه 21 تراوات ساعت (Twh) انرژی حرارتی از این میزان کلکتور خورشیدی در سطح اتحادیه، علاوه بر صرفه جویی سالیانه حدود دو هزار میلیون مترمکعب گاز طبیعی، مقدار 3.8 میلیون تن انتشار دی اکسید کربن کاهش می یابد. همچنین بواسطه تولید، نصب و بهره برداری از این تعداد کلکتور خورشیدی علاوه بر ایجاد یک بازار 2.3 میلیارد دلاری، تعداد 26700 شغل پایدار بوجود آمده است.

شایان ذکر است که حدود یک سوم کلکتورهای خورشیدی مورد بهره برداری در کشور آلمان و به ترتیب 10 درصد و 9 درصد در کشورهای ایتالیا و لهستان و مابقی در دیگر کشورها قراردارند. البته بیشترین آمار سرانه متراژ کلکتورهای خورشیدی نصب شده در کشورهای اتحادیه به ترتیب مربوط به کشورهای قبرس، اتریش، یونان و آلمان است.

برنامه هدفگذاری این اتحادیه برای سال 2020، دستیابی به حدود 146 میلیون مترمربع کلکتور خورشیدی مورد بهره برداری است که از این طریق به میزان 70 تراوات ساعت (Twh) انرژی حرارتی استحصال کند. در صورت تحقق این هدفگذاری، محاسبات نشان می دهد که به میزان 28 میلیون تن معادل نفت خام صرفه جویی از طریق کاهش واردات سوخت فسیلی حاصل می شود که با در نظر گرفتن متوسط قیمت گاز طبیعی وارداتی حدود 10 میلیارد دلار ارزش این مقدار انرژی صرفه جویی شده است. این برنامه، علاوه بر ایجاد یکصدهزار شغل پایدار، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان قابل توجهی به همراه دارد.

علیرضا مرادی، کارشناس بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

کد خبر 245829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =