کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی در اقتصاد پساتحریم نیز ادامه خواهد یافت

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: همه آنهایی که با آمار سر و کار دارند اذعان می‌کنند که اتکای بودجه به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده و در اقتصاد پساتحریم همین مسیر با قوت، متانت، تدبیر و تعامل ادامه خواهد یافت.

به گزارش شانا، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری، روز گذشته (جمعه 6 شهریورماه) به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: دولت یازدهم با کمک ملت و حمایتهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین شرائط تحریم، تورم لجام گسیخته بالای 40 درصد در سال 91 را به کمتر از 14 درصد در سال جدید رساند و این روند و راه، باید با قوت، متانت و تدبیر ادامه یابد.

وی افزود: نرخ رشد اقتصادی که دو سال پیاپی منفی 6 و 8 بود در سال 93 با تدبیر دولت و به رغم تداوم تحریمها و کاهش شدید قیمت نفت، مثبت شد و دولت اکنون ایجاد فرصتهای شغلی برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، جذب سرمایه گذاریهای جدید و حمایت از سرمایه گذاریهای موجود را در اولویت فعالیتهایش قرار داده است.

نهاوندیان تصریح کرد: رویکرد این ملت در مناسبات بین‌المللی با همسایگان و قدرتهای بزرگ جهانی، رویکرد تعامل عزتمند و سازنده بود، در این رویکرد نشان داده شد که در عین حال که نباید ذره‌ای از حقوق این ملت کوتاه آمد، می‌توان با آمادگی و اعتماد به نفس در مذاکره‌ای واقعی و جدی حضور یافت و اثبات کرد آنچه ما می‌گوییم عین واقعیت است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری عنوان کرد: همان کسانی که اقتصاد و برنامه هسته‌ای ما را تحریم می‌کردند اکنون حاضر به همکاری هسته‌ای با ایران اسلامی شده‌اند و کشورمان از این پس در تجارت جهانی هسته‌ای حضور رسمی قاعده‌مند دارد.

وی در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی آنگونه اقتصادی است که عوامل بیرونی کمترین اثر را بر آن تحمیل کنند، برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید به مرحله‌ای برسیم که دیگر کسی اندیشه تحریم این اقتصاد را به مخیله‌اش خطور ندهد و به عبارتی اقتصاد ایران را تحریم ناپذیر کنیم.

نهاوندیان افزود: راه تحریم ناپذیر بودن اقتصاد همان تدبیر و تعامل است و باید به جای وابسته کردن اقتصاد ایران به این و آن، مسیر مشارکت و سرمایه گذاری مشترک چنان پیموده شود که دیگران همان گونه که ما رشد اقتصاد ایران را می‌خواهیم آنها هم خواهان رشد اقتصاد ایران شوند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری رمز موفقیت ایران را در استفاده از منابع بین‌المللی این سخن دانست که دسترسی ما به منابع خارجی نباید واردات گرایانه و یا رانت جویانه تعریف شود، بلکه باید اولویت جدی ما سرمایه گذاری مشترک با رویکرد صادراتی باشد.

وی با تشریح بخشهایی از 24 بند سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی و تاکید بر این که مفهوم اصلی اقتصاد مقاومتی همچنان که در مقدمه این سیاستها آمده، اقتصادی است متکی بر دانش و فناوری، عدالت بنیان، درونزا و برونگرا، پویا و پیشرو، تصریح کرد: خوشبختانه راهی که دولت یازدهم در این دو سال پیموده، راه اقتصاد مقاومتی بوده است.

نهاوندیان بند دو سیاستهای اقتصاد مقاومتی را تاکید بر اقتصاد دانش بنیان برشمرد و گفت: دولت یازدهم از روز نخست فعالیت خود تصمیم گرفت به شرکتها کمک کند و در همین ارتباط و با وجود محدودیتها در اعتبارات، بیش از 1500 میلیارد تومان به صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص داده شد و تا امروز 1600 شرکت دانش بنیان ثبت شده و هدف این است که این رقم تا پایان سال، سه و نیم برابر شود و به این ترتیب جوانهای مبتکر و با استعداد بتوانند با استفاده از این امکان، حوزه‌ای را که بهره‌وری بالا در آن است، گسترش دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری یکی دیگر از رویکردهای جدی سیاستهای اقتصاد مقاومتی را کاهش اتکای بودجه به درآمد نفتی دانست و افزود: همه آنها که با آمار سر و کار دارند اذعان می‌کنند که اتکای بودجه به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده و در اقتصاد پساتحریم همین مسیر با قوت، متانت، تدبیر و تعامل ادامه خواهد یافت و البته لازمه عدالت اقتصادی مبارزه با فساد، انحصار و رانت هم هست و همزمان باید برای رقابتی شدن اقتصاد ایران ریشه های فساد را خشکاند.

کد خبر 245983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =