مشکل تامین اعتبار خط لوله آی پی در حال حل شدن است

سفیر پاکستان در تهران گفت که تامین هزینه های تکمیل احداث خط لوله انتقال گاز ایران در خاک کشورش پس از برداشته شدن تحریمهای تجاری آمریکا علیه ایران متعاقب توافق هسته ای وین جدی تر شده است.

نورمحمد جادمانی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: شرکتهای چینی که تامین مالی احداث بخش پاکستانی خط لوله گاز ایران-پاکستان از نواب شاه در ایالت سند تا بندر گوادر در ایالت بلوچستان را متعهد شده اند، عملیات لوله گذاری را بزودی آغاز خواهند کرد.

وی با این ادعا که تحریمهای آمریکا و همپیمانان غربی کاخ سفید تاثیر منفی بر اجرای تعهدهای طرف پاکستانی داشت، افزود: متعاقب اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و پایان تهدیدها و فشارها، راحت تر می توان شریکان خارجی را برای تکمیل پروژه از گوادر تا مرز ایران در شرائط پس از رفع تحریمها ترغیب به همکاری کرد.

به گفته سفیر پاکستان در تهران، دو کشور همسایه حتی می توانند اقدامهای مشترک را در حوزه اکتشاف منابع گازی در پاکستان با استفاده از تجربه و دانش طرف ایرانی آغاز کنند.

دیپلمات ارشد پاکستانی در ایران یادآور شد: اسلام آباد با وجود بهره برداری از منابع آبی و هسته ای برای تامین نیاز به انرژی، به حمایت و همکاری ایران در این زمینه نیاز دارد.

برای مثال، جادمانی به واردات 50 مگاوات برق از ایران برای مناطق دورافتاده مرزی پاکستان اشاره و اضافه کرد: مذاکرات برای افزایش صادرات برق ایران به 100، 300، 1000، و 3000 مگاوات در جریان است.

سفیر پاکستان در ایران در پاسخ به سئوالی درباره حجم پایین تجارت دوجانبه، این نکته را هم گفت که رقم 300 میلیون دلاری صادرات سالانه کشورش به ایران واقعی نیست و مجموع صادرات غیررسمی نظیر قاچاق مرزی کالا و صادارت مجدد کالاهای پاکستانی به ایران از طریق دوبی حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار برآورد می شود.

جادمانی همچنین از جاری بودن مذاکرات برای افتتاح دو نقطه مرزی دیگر افزون بر نقطه مرزی میرجاوه برای گسترش تجارت میان ایران و پاکستان خبر داد و گفت: علاقمندی دوجانبه برای پیشرفت در این حوزه وجود دارد.

وی که برای حضور در اسلام آباد در هنگام سفر اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به پاکستان سفر کرده بود، از اراده مشترک و "همگرایی" دو دولت همسایه برای احیای روابط سیاسی و اقتصادی سخن گفت.

سفیر پاکستان سفر وزیر خارجه کشورمان را ثمربخش دانست و گفت: دو طرف با نظر مثبت درباره همکاریهای سیاسی و بازرگانی تبادل نظر کردند. نقشه راه همکاریهای اقتصادی دو کشور در دست اجراست و هم اکنون هیئتی در حال بازدید از پاکستان و مذاکره با همتایان در چارچوب کمیته تجاری مشترک است.

جادمانی با ابراز خرسندی از افزایش مناسبات و مبادلات میان استانهای همجوار در ایران و پاکستان گفت: استاندار سیستان و بلوچستان از پاکستان بازدید کرده است و استاندار و سروزیر ایالت بلوچستان نیز به ایران سفر کرده اند.

با این حال، سفیر پاکستان در تهران ارتباطات مردمی را با ایران که می تواند باعث افزایش تجارت میان دو کشور همسایه شود، یکسویه معرفی کرد.

وی گفت: توریسم دینی از پاکستان به ایران برای زیارت مشهد و قم در جریان است، اما وضع امنیتی نه تنها مانع از سفر توریستهای ایرانی شده بلکه به سفر بازرگانان برای گسترش روابط تجاری نیز آسیب زده است.

جادمانی اظهار امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن اقدامهای ضدتروریستی دولت و بهبود شرائط امنیتی، این مانع گسترش روابط دو کشور همسایه نیز برطرف شود.

کد خبر 246003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =