تزریق 16 میلیارد مترمکعب گاز شیرین از فاز 12 به شبکه سراسری

تاکنون از طریق فاز 12 پارس جنوبی 20 میلیون بشکه میعانات گازی صادر و 16 میلیارد مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق شده است.

به گزارش شانا، رسول فلاح نژاد مجری طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی در شرکت نفت وگاز پارس با بیان این‌که فاز 12 پارس جنوبی تحویل سه بهره بردار شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی، شرکت پایانه‌های نفتی ایران و نیز شرکت نفت و گاز پارس شده است، گفت: با این حال فعالیتهای تعهد شده اصلاحی همچنان انجام می‌شوند که با انجام مجموع فعالیتهای اصلاحی به ظرفیت تولید 2 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب گاز در روز از مخزن می‌رسیم.

علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس در گفتگو با خبرنگار شانا گفته بود که فاز ١٢ پارس جنوبی یکشنبه، یکم شهریورماه، با ظرفیت کامل به بهره‌بردار آن تحویل داده شد. 

فلاح‌نژاد در مورد میزان تولید فاز 12 پارس جنوبی، گفت: تاکنون 21 مرحله بارگیری میعانات از فاز 12 انجام شده است که بیش از 20 میلیون بشکه را شامل می‌شود، علاوه بر این، بیش از 16 میلیارد مترمکعب گازشیرین از فاز 12 به شبکه سراسری ارسال شده است و گوگرد نیز به طور مرتب از پالایشگاه برای صادرات تحویل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برای تحویل گاز به دیگر فازها مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاز 19 گاز مورد نیاز برای تست تأسیسات خود را از فاز 12 تهیه می‌کند و ارائه گاز برای تست تأسیسات فازهای دیگر نیز به راحتی ممکن است.

مجری طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی در مورد فعالیتهای اصلاحی بر روی سکوهای سه گانه فاز 12، گفت: سکوی A پس از رفع نواقص تحویل مدیریت عملیات شرکت نفت و گاز پارس، به عنوان بهره‌بردار شده است و پس از عملیات اصلاحی در چاهها به منظور افزایش برداشت، در حال حاضر آماده تولید با ظرفیت کامل است.

به گفته وی در سکوی B، حفاری سه حلقه چاه باقیمانده انجام شده است و با انجام فعالیتهای تکمیلی، این سکو نیز بزودی با ظرفیت کامل آماده تولید می‌شود.

فلاح نژاد افزود: علاوه بر سه حلقه چاه مذکور، 2 چاه دیگر نیز میزان تولید کمتر از حد انتظار داشتند که در حال اصلاح هستند و انتظار می‌رود تا پایان شهریورماه یا نیمه مهرماه در موقعیت B به ظرفیت کامل تولید برسیم.

وی در مورد سومین سکوی فاز 12 گفت: در سکوی C به آن دلیل که در حاشیه میدان گازی قرار گرفته است و نیز به دلیل خواص مخزنی، از ابتدا تولید کمتر از پیش بینی مورد انتظار بود، بنابراین در حال حاضر نظارت جدی بر روی این سکو انجام و عملیات اصلاحی چاهها برای تثبیت تولید پیگیری می‌شود.

فلاح نژاد افزود: با توجه به این‌که برای پالایشگاه فاز 12 ظرفیت اسمی روزانه 3 میلیارد فوت مکعب تعریف شده است، به فکر توسعه سکوی چهارم هستیم یا این‌که بقیه خوراک این پالایشگاه را از دیگر منابع مانند بلوک مخزنی فاز 11 تهیه کنیم.

مجری فاز 12 پارس جنوبی در مورد تکمیل پالایشگاه این فاز، گفت: پالایشگاه بخش خشکی نیز پس از تکمیل و انجام عملیات اصلاحی همزمان با آغاز هفته دولت تحویل مجتمع گازی پارس جنوبی به عنوان بهره بردار شد.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، وی افزود: تأسیسات بارگیری میعانات گازی نیز در خردادماه تحویل شرکت پایانه‌های نفتی ایران به عنوان بهره‌بردار پروژه شده است.

مجری فاز 12 پارس جنوبی در مورد دیگر فعالیتهای باقیمانده، گفت: با درنظر گرفتن همه این مسائل، برای فاز 12، فعالیت اجرایی خاصی نمی‌ماند و بیشترفعالیتها مربوط به کارهای اصلاحی، تحویل قطعات یدکی، مدارک نهایی پروژه و آموزش نیروهاست.

به گزارش شانا، فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی معادل سه فاز استاندارد است که روزانه 81 میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند، این فاز در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود 206 کیلومتر مربع واقع شده است و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک و در 65 کیلومتری شرق عسلویه قرار دارد. با بهره‌برداری کامل از فاز 12 روزانه 3 میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل 65 میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می‌شود؛ فاز 12 پارس‌جنوبی از نظر حجم کار و میزان سرمایه‌گذاری و تولید، بزرگترین فاز منطقه پارس جنوبی است.

کد خبر 246013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =