توان تولید گاز در برخی چاه های میدان خانگیران افزایش یافت

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق با اشاره به تغییر و تحولات صورت گرفته در طراحی چاه های گاز ترش میدان خانگیران گفت: هم اکنون توان تولید گاز در برخی از این چاه ها نسبت به گذشته 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.

محمدرضا مهدی پور در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که تولید هر یک از چاه های گازی موجود در منطقه خانگیران بر اساس برنامه ریزی اولیه روزانه 1.5 میلیون مترمکعب بوده است، گفت: متخصصان شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق بر اساس تجربه کاری خود در طول سالها تولید از این میدان توانسته اند با افزایش سرعت سایش، تولید از چاه های گاز ترش میدان خانگیران را تا 40 درصد افزایش دهند، به عبارت دیگر هم اکنون در برخی از چاه های این میدان تا سقف 2 میلیون متر مکعب در روز تولید صورت می گیرد.

مهدی پور افزود: همچنین با تغییر سایز لوله های درون چاهی در 5 حلقه چاه در میدان خانگیران که در نقاط پر پتانسیل میدان بودند، توانسته ایم، تولید گاز از این چاه را تقریبا دو برابر کنیم، وانگهی تولید گاز در این چاه ها از هر دو طرف تاسیسات سرچاهی (کریسمستری) انجام می شود.

وی گفت: هم اکنون 60 تا 70 درصد از تجهیزات مورد نیاز این شرکت از بخش داخلی تامین می شود، این در حالی است که تجهیزات این شرکت به واسطه سر و کار داشتن با گاز ترش از حساسیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق با اشاره به احداث مشعل در ارتفاع برای هر یک از چاه های گاز ترش برای جلوگیری از مسمویت و خطر گفت: طی سالهای گذشته پروژه های مختلفی برای جلوگیری از اتلاف انرژی اجرا کرده است.

مهدی پور درباره تولید گاز و میعانات گازی پارسال این شرکت تصریح کرد: گاز تولیدی این شرکت پارسال ١٧ میلیارد و ٨٤ میلیون متر مکعب بوده است و مقدار میعانات استحصالی نیز ٦١٩ هزار و ٣٧٧ بشکه بود که به پالایشگاه شهید هاشمی نژاد ارسال شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به ویژگی منطقه عملیاتی خانگیران به عنوان تنها منبع هیدروکربوری شرق و شمال شرق کشور گفت: منطقه عملیاتی خانگیران تنها منبع هیدروکربن شرق و شمال شرق کشور به شمار می رود که حدود ٩٥ درصد گاز تولید آن ترش است.

به گزارش شانا، انتخاب کالای گاز ترش به بازرسی‌های ویژه نیاز دارد و هزینه‌های بهره‌برداری آن سه تا چهار برابر گاز شیرین است و با انتخاب کالای مناسب ، رعایت استاندارهای گاز ترش و استفاده از انواع سیستم‌های کنترلی، حادثه‌ای تاکنون در شرکت نفت و گاز شرق رخ نداده است.

کد خبر 246016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =