ونزوئلا دوباره خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک شد

کاراکاس خواهان برگزاری نشست فوق العاده سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و هماهنگی آنها با روسیه برای مقابله با افت قیمتهای جهانی نفت خام شد.

به گزارش روزنامه آمریکاییوال استریت ژورنال، منابع مطلع از درخواست ونزوئلا برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک، گفتند: ونزوئلا با هدف ترغیب دیگر اعضای اوپک به برگزاری یک نشست فوق العاده با همکاری روسیه به منظور به کارگیری راهبردی برای جلوگیری از افت قیمتهای جهانی نفت خام، با کشورهای عضو این سازمان در حال مکاتبه است.

به گفته این منابع، ونزوئلا با برخی اعضای اوپک از جمله محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر، نایب رئیس اوپک که ریاست نشستهای امسال اوپک را بر عهده دارد، برای یافتن راهی به منظور مقابله با افت قیمتهای جهانی نفت خام در ارتباط بوده است.

یک مقام اوپکی گفت: ونزوئلا به واقع نگران است که اگر اقدامی صورت نگیرد قیمتها با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد.

وی افزود: کاراکاس همچنین متوجه است اوپک به تنهایی نمی تواند کمک چندانی به بازار و قیمتها کند و هر گونه اقدامی نیازمند کمک و همکاری کشورهای غیرعضو این سازمان بویژه روسیه است.

هیچ مقام ونزوئلایی برای اظهار نظر در این باره در دسترس نبود.

روسیه پیش تر به دنبال روابط نزدیک تر با اوپک بوده، اما همواره تاکید کرده است که تولید خود را کاهش نمی دهد و این موضوعی است که اعضای سرسخت اوپک خواستار آن هستند.

برخی اعضای اوپک از جمله ونزوئلا، الجزایر و اکوادور که اقتصاد آنها به شدت به فروش نفت خام وابسته است از افت  قیمتهای جهانی نفت خام از ژوئن 2014، آسیب دیده اند.

منابع مطلع همچنین پیش تر اعلام کرده بودند که الجزایر در نامه ای به سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هشدار داده است که در صورت ادامه افت قیمت نفت در بازار، اعضای این سازمان باید به فکر راهبردی تازه برای فعالیتهای خود باشند.

اوپک از سال ٢٠١١ سالانه تنها ٢ نشست برگزار کرده است؛ اعضای اوپک اغلب در دوره های پیشین سقوط قیمتهای گردهم آمده اند و آنها در دهه ٢٠٠٠ میلادی سالانه هشت نشست برگزار می کردند و برخی از نشستها تنها به بحثی کوتاهی در طول روز خلاصه می شد.

اوپک از سال ٢٠٠٨ تاکنون هیچ نشست فوق العاده ای برگزار نکرده است؛ بر اساس تصمیم ١٢ وزیر نفت عضو اوپک قرار است صدو شصت و هشتمین نشست عادی این سازمان چهارم دسامبر ٢٠١٥ (١٣ آذرماه ١٣٩٤) در مقر دائمی اوپک در وین اتریش برگزار شود.

به گزارش شانا، به طور معمول رئیس دوره ای اوپک با رایزنی با دیگر اعضا و دبیرکل و در صورت توافق نظر میان کشورهای عضو، این سازمان می تواند نشست فوق العاده برگزار کند.

ریاست دوره ای اوپک هم اکنون بر عهده وزیر نفت نیجریه است.

همه تصمیمهای وزیران نفت اوپک بر اساس اجماع میان اعضا صورت می گیرد، از این رو ١٢ عضو این سازمان باید برای برگزاری نشست فوق العاده اعلام آمادگی کنند.

به نظر می رسد اوپک تا پیش از نشست چهارم دسامبر، نشستی نداشته باشد به طوری که تاکنون درخواستها برای برگزاری نشست فوق العاده راه به جایی نبرده است.

مقامهای اوپک حوزه خلیج فارس از کشورهای عربستان، کویت و امارات متحده عربی به طور خصوصی گفته اند برگزاری نشست فوق العاده تا زمانی که کشورهای غیر عضو این سازمان مانند روسیه خواهان کاهش تولید نفت خود نیستند بی فایده خواهد بود.

یک مقام اوپکی حوزه خلیج فارس گفت: چنانچه ونزوئلا و اعضای دیگر مانند الجزایر می توانند روسیه را برای کاهش تولید متقاعد کنند، ما می توانیم دلیلی برای برگزاری نشست فوق العاده داشته باشیم، اما تا زمانی که این اتفاق نیفتد نمی توان اقدامی از سوی اوپک را تضمین کرد.

کد خبر 246026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =