۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
  • کد خبر: 246081
غولهای نفتی چین با بازار نفت ارزان سازگار نیستند

شرکتهای بزرگ نفتی چین با وجود افت شدید قیمتهای جهانی نفت خام همچنان سرمایه گذاریهای خود را کاهش نداده اند، اما ادامه شرایط کنونی در بازارهای جهانی نفت خام می تواند سبب کاهش هزینه های آنها شود.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، هر چند سه شرکت دولتی بزرگ نفت و گاز چین نمی توانند پکن را مقصر وضع وخیم کنونی بازارهای جهانی بدانند، اما به واسطه کاهش تقاضا در چین که سبب افت قیمت نفت شده، شرایط نامطلوب این شرکتها در آستانه وخیم تر شدن است.

کند شدن رشد اقتصادی چین در معاملات روز پنجشنبه هفته گذشته (پنجم شهریور ماه) که قیمت نفت در پی کاهش نگرانیها با بهبود قابل توجه ای روبرو شد،تاثیری نداشت.

ارزش سهام شرکت سینوک که در زمینه تولید نفت در بخش فراساحل چین فعال  است، 14 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش روزانه در یک دهه گذشته محسوب می شود، بخشی از این افزایش ناشی از جهش 63 درصدی سود خالص سهام این شرکت در نیمه نخست امسال به شمار می آید که از نسبت معمول 30 تا 40 درصدی بالاتر بوده است.

با این وجود، پرداخت سود سهام بالا در شرایطی که قیمت نفت خام برنت با وجود افزایش روز پنجشنبه، در یک ماه گذشته 16 درصد سقوط کرده و حدود 45 دلار برای هربشکه است، قابل استمرار نیست.

لابان یو در موسسه سرمایه گذاری بانکی جفریز گفت: شرکت سینوک برای ایجاد توازن میان درآمد و هزینه ها به نفت برنت 46 دلاری در نیمه دوم سال 2015 نیاز دارد، اما در معاملات آتی بازار آی سی یی لندن، قیمت نفت خام برنت تا پایان سال اندکی بیش از 45 دلار برای هر بشکه پیش بینی شده است.

علاوه بر این، سینوک در نیمه نخست امسال نقدینگی اضافی تولید نکرد تا این میزان سود سهام را تامین مالی کند. میزان کاهش گردش نقدینگی عملیاتی این شرکت سریعتر از کاهش هزینه های سرمایه های بوده است.

به دشواری می توان تصور کرد که سینوک تیشه به بودجه سرمایه ای خود برند. این شرکت افزایش 13.5 درصدی تولید را از سال گذشته گزارش کرده بود که ناشی از تدوین اهداف توسعه بلندپروازانه پیشین بود.

در وضع کنونی، استخراج نفت بیشتر به معنی افزایش سرمایه گذاری سینوک برای جایگزینی ذخایرش خواهد بود که با ارقام کنونی تولید، فقط 9 سال و پنج ماه دوام خواهد داشت. ابرشرکتهای نفتی روی ذخیره هایی با بازه زمانی 12 تا 16 سال حساب می کنند.

بر خلاف سینوک، شرکت دولتی پتروچاینا 17 میلیارد دلار نقدینگی در نیمه نخست امسال تولید کرد که 9.6 میلیارد دلار آن صرف پروژه های سرمایه ای شد. با این وجود، این روند نیز قابل استمرار نیست.

بزرگترین تولید کننده نفت چین در نظر دارد در کل سال 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته باشد که 30 میلیارد دلار  آن برای بازه زمانی ژوئیه تا دسامبر در نظر گرفته شده است.

در حالی که قیمت نفت در معاملات آتی بازار نفت در نیمه دوم در مقایسه با نیمه نخست سال روندی کاهشی را طی کرده است، احتمال می رود پتروچایناکمتر از 17 میلیارد دلار نقدینگی تولید کند و در نتیجه فراتر از درآمد خود هزینه خواهد کرد.

شاید سینوپک بدترین وضع در میان این سه شرکت چینی را داشته باشد. اگر چه این شرکت که عنوان رسمی شناخته شده آن چاینا پترولیوم اند کمیکال است، بیشترین عواید خود را از صنایع پالایشی به دست می آورد، سینوپک به تازگی در اکتشاف و تولید ارقام بزرگی را هزینه کرده است.

قیمت پایین نفت  نیز سبب کاهش تولید این شرکت شده است در حالی که همه هدف یک تولید کننده باید افزایش تولید باشد.

بخش اکتشاف و تولید سینوپک در نیمه نخست امسال که میانگین قیمت نفت خام شاخص برنت 59 دلار برای هر بشکه بود، متحمل زیان مالی شدند. با قیمت 45 دلار، این شرکت با چالش عمده ای روبرو خواهد شد.

در چنین شرایطی، شرکتهای نفتی عمده چین هنوز نیازمند کاهش هزینه ها و نیز پایین آوردن سطح آرزوهای خود هستند. تا آن هنگام، آنها نمی توانند سرمایه گذاران را متقاعد کنند که قادر به مدیریت امور با نفت 45 دلاری هستند.

کد خبر 246081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =